أثر استخدام استراتيجية التمثيل الدرامي في تنمية الوعي السياحي لدى طلاب المرحلة المتوسطة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الدراما والنقد المسرحي المساعد بقسم الإعلام التربوي - کلية التربية النوعية – جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص
      هدف البحث إلى استخدام استراتيجية التمثيل الدرامي في تنمية الوعي السياحي لدى طلاب المرحلة المتوسطة بالمملکة العربية السعودية، وتسليط الضوء على السياحة الثقافية والارتقاء بها باعتبارها أحد أهم الأنماط السياحة، وکذلک الاستفادة من التمثيل الدرامي في تنمية استجابات الطلاب وتکوين اتجاهات ايجابية لديهم نحو الوعي السياحي.
      وقد استخدم البحث الحالي المنهج الوصفي لوصف وتحليل البحوث والدراسات السابقة ، ودراسة أهم ملامح التطورات العالمية المعاصرة في مجال البحث الحالي وملاحظة أنماط سلوک الطلاب، وکذلک تم استخدام المنهج شبه التجريبي للکشف عن مدى فعالية استخدام استراتيجية التمثيل الدرامي في تنمية الوعي السياحي لدى طلاب المرحلة المتوسطة.
      وتوصل البحث لعدد من النتائج أهمها-
1- أکدت النتائج على تدني المستوى العام للوعي السياحي لدى الطلاب في الاختبار التحصيلي قبل التعرض لمقياس الوعي السياحي المُقدم لهم باستخدام التمثيل الدرامي.
2-کما أکدت نتائج الفرض الثاني على أنه توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسط الدرجات لطلاب (مجموعة البحث) في القياس البعدي لاختبار معلومات الوعي السياحي بعد استخدام التمثيل الدرامي، حيث اتضح أن قائمة الوعي السياحي باستخدام التمثيل الدرامي قد حققت فعالية في إکساب الطلاب(مجموعة البحث) المعلومات اللازمة لتنمية الوعي السياحي عند الطلاب.
3-وکذلک أکدت نتائج الفرض الثالث على أنه توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسط الدرجات لطلاب (مجموعة البحث) في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس الاتجاه نحو الوعى السياحي لصالح التطبيق البعدي للمقياس، حيث اتضح أنه بعرض مقياس الاتجاه نحو الوعى السياحي على الطلاب وُجد أنه  قد حقق فعالية في التطبيقين لصالح التطبيق البعدي في هذا المقياس الخاص باتجاه الطلاب نحو الوعى السياحي.
 
The impact of using drama strategy in developing tourism awareness among middle school students in Saudi Arabia
 
      The aim of the research is to use drama strategy in developing tourism awareness among middle school students in Saudi Arabia, highlighting cultural tourism and upgrading it as one of the most important tourism patterns, as well as taking advantage of drama representation in developing students' responses and forming positive attitudes toward tourism awareness.
      The current research used the descriptive approach to describe and analyze previous research and studies, study the most important features of contemporary global developments in the current research field, and observe the patterns of student behavior. The semi-experimental approach was also used to reveal the effectiveness of using drama strategy in developing tourism awareness among middle school students.
      The research reached a number of results,
1- The results confirmed the low general level of tourism awareness among students in the achievement test before exposure to the tourism awareness measure presented to them using drama.
2-The results of the second hypothesis that there are statistically significant differences between the average scores for the students (the research group) in the telemetry to test the tourist awareness information after the use of drama representation, it became clear that the list of tourism awareness by using drama has been effective in providing students Research) information needed to develop tourism awareness among students.
3-The results of the third hypothesis indicate that there are statistically significant differences between the average scores for the students of the research group in the tribal and remote applications of the measure of the trend towards tourism awareness in favor of the post-measurement application. Effectiveness in applications for post-application in this measure of students' orientation towards tourism awareness.

الموضوعات الرئيسية