تقييم الجوانب الأخلاقية لإعلانات القنوات الدينية ذات التوجه الإسلامي: دراسة تحليلية سيميولوجية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس العلاقات العامة والإعلان بکلية الإعلام جامعة الأزهر

المستخلص

استهدفت الدراسة تقييم الجوانب الأخلاقية لإعلانات القنوات الدينية ذات التوجه الإسلامي، والکشف عن ممارساتها السلبية وتجاوزاتها الأخلاقية، ورصد طبيعة الأفکار المتضمنة فيها، وطبيعة القيم التي تحملها والاستراتيجيات الإبداعية والاستمالات الإعلانية التي تستخدمها، والجمهور الذي تستهدفه، وکل ما يخص هيئتها الشکلية، بهدف التعرف على مدى التزامها بالتشريعات والضوابط المنظمة للممارسة الإعلانية على المستويين العربي والدولي. واعتمدت الدراسة على منهج المسح وأداة تحليل المضمون التي استخدمها الباحث في تحليل الإعلانات التليفزيونية المقدمة في قناتي (الفتح، والرحمة)، وذلک خلال دورة أکتوبر 2018م (بداية من أکتوبر حتى نهاية شهر ديسمبر). وبلغ عدد الإعلانات(74) إعلانا، وذلک بعد حذف الإعلانات المکررة، وقد جاءت قناة الفتح في المقدمة بـ(43) إعلانًا مقابل(31) إعلانًا لقناة الرحمة. وخلصت إلى عدة نتائج أهمها:
-        بلغت المساحة الزمنية لإعلانات القنوات الدينية محل الدراسة 31% مقابل 69% للمادة البرامجية.
-        رصد الباحث الکثير من التجاوزات الأخلاقية لإعلانات القنوات الدينية، حيث بلغت 382 تجاوزًا أخلاقيًا، وجاءت قناة الفتح في المقدمة بـ223 تجاوزًا أخلاقيًا مقابل159 لقناة الرحمة، الأمر الذي يعني أن قناة الرحمة أکثر التزامًا بمواثيق الشرف الإعلاني من قناة الفتح.
-        تعدد وتنوع التجاوزات الأخلاقية لإعلانات القنوات الدينية، وقد جاءت التجاوزات الأخلاقية الخاصة بالمنتج في المقدمة، يليها التجاوزات المتعلقة بالمقارنة والمنافسة، ثم التجاوزات الخاصة بثقافة التداوي، ثم الاستشهاد بالنصوص الدينية.
 
Ethical Evaluation For Islamic TV Channel Ads: An Analytical Semiological Study

Abstract
This study aims to detect the negative practices and moral violations of the television advertisements presented on Islamic religious channels, and monitor the nature of ideas within these ads, the nature of the values they possess, the creative strategies and advertising appeals they use, their target audience, and everything that relates to their shape and form in order to identify the extent of their commitment to the laws and regulations governing the practice of advertising on Arab and international levels. The study depends on survey methodology and content analysis to analyze the content of television ads presented in Al-Fath and Al-Rahma channels during the October2018 cycle. The total number of ads was(74) after deleting ads that were repeated. Al-Fath channel came first with(43) ads versus(31) ads in Al-Rahma channel. The most important results were:
-      The period of time dedicated to advertisements on religious channels under study was 31% compared with 69% for the time dedicated to programs, which is a high percentage.
-      The researcher monitored a lot of moral violations of television advertisements presented on religious channels, reaching 411 moral transgressions. Al-Fath channel came first with 240 moral transgressions compared with 171 moral transgressions on Al-Rahma channel, which means that the channel of Al-Rahma is more committed to Advertising Codes of Honor from Al-Fath.
-      There are many and different ethical ad violations on religious channels. The ethical violations of the product came first, followed by the violations related to comparison and competition, then came the violations that are related to treatment, the use of religious texts.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية