حملات الدعاية السياسية وتأثيرها على الجمهور المصري- دراسة تطبيقية على الحملات التليفزيونية لدستور 2014م.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس العلاقات العامةو الإعلان کلية الإعلام جامعة الأزهر مدرس الإذاعة والتليفزيون کلية الآداب جامعة کفر الشيخ

المستخلص

 هدفت الدراسة إلى ﻗﻴﺎس طبيعة وحجم الدور الذى ﻳﻠﻌﺒﻪ التلفزيون ﻓﻰ ﻧﺸﺮ اﻟﻤﻌﺮﻓﺔ اﻟﺴﻴﺎﺳﻴﺔ وﻣﻔﺎهﻴﻢ اﻟﺘﺴﻮﻳﻖ اﻟﺴﻴﺎﺳﻰ والمشارکة  اﻟﺴﻴﺎﺳﻴﺔ لدى اﻟﺠﻤﻬﻮر واﻟﺘﻌﺮف ﻋﻠﻰ ﻣﺎ إذا کان التلفزيون يقوم بعملية التهيئة المعرفية للجمهور فقط أم يتعداها ﻹﺣداث تأثير في اﻟﺴﻠﻮکيات، وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية باستخدام منهج المسح الإعلامي، وتم جمع البيانات من خلال صحيفة تحليل المضمون وصحيفة الاستبيان، حيث تمثلت عينة الدراسة التحليلية في الحملات الدعائية التلفزيونية لدستور 2014 في القنوات التلفزيونية المصرية الحکومية والخاصة والمعارضة، وشملت العينة ثلاث قنوات، هي: الأولى المصرية - القاهرة والناس- قناة أحرار 25، أما عينة الدراسة الميدانية: فقد تم سحب عينة عشوائية متاحة من الجمهور المصري شملت ثلاث محافظات هي القاهرة وکفر الشيخ والمنيا وبلغ حجم العينة (300) مفردة.ومن أهم ما توصلت إليه الدراسة:
-         نجحت القنوات الثلاث محل الدراسة في بناء استراتيجيات دعائية متميزة بهدف التوصل إلى الجمهور من خلال الاستراتيجيات الأربعة المتبعة في الحملات الدعائية (الإعلام والحوار والإقناع وبناء الإجماع) وذلک بغض النظر عن محدودية التأثير للقناة ذات الاتجاه المعارض، کما جاء التلفزيون في الترتيب الأول من بين الوسائل التي تم الاعتماد عليها في متابعته لحملات الدعاية لدستور 2014 وهو ما يُشير إلى تفوق التلفزيون کوسيلة من الوسائل التقليدية علي طغيان الوسائل الإلکترونية، واحتلت القنوات التلفزيونية الخاصة والحکومية الترتيب الأول والثاني في اعتماد الجمهور عليهم کمصدر للمعلومات لدستور 2014 وهو ما يؤکد نجاح القنوات الثلاث محل الدراسة في فرض وجهة نظرهم وإحداث تأثير ولکن بشکل متفاوت بين القنوات الثلاث محل الدراسة.
 
Ahmed Salem Essawy - Lecturer of Public Relations, Faculty of Information, Al-Azhar University
                            Rasha Adel Lotfy - Lecturer of Radio, Faculty of Arts, Media Department, Minia University

Title of the study: Political advertising campaigns and their impact on the public
Objective of the study: The present study aims to measure the nature and size of the role played by television in the dissemination of political knowledge and the concepts of political marketing and political participation among the public and to know whether the TV is the process of knowledge preparation only for the public or beyond to make a difference in behavior.
Type and methodology of study: This study is one of the descriptive studies and the researcher used the method of media survey.
 Tool and sample of the study: The data was collected through the content analysis newspaper and the questionnaire newspaper, where the analytical study sample was represented in the TV advertising campaigns of the 2014 constitution in the Egyptian governmental, private and opposition TV channels. The sample included three channels: the first Egyptian - Cairo and the people - Ahrar 25 As for the sample of the field study: A random sample was available from the Egyptian public, which included three governorates: Cairo, Kafr El-Sheikh and Minya. The sample size was (300) individual.
The most important findings of the study:
1-The three channels under study succeeded in building distinct propaganda strategies in order to reach the public through the four strategies followed in the propaganda campaigns (media, dialogue, persuasion and consensus building), regardless of the limited impact of the opposition-oriented channel.
2-Television ranked first among the methods that were relied upon in following the campaigns of propaganda of the 2014 constitution, which indicates the superiority of television as a traditional means over the tyranny of electronic means.
2-Private and government TV channels ranked first and second in the public's dependence on them as a source of information for the 2014 constitution, which confirms the success of the three channels under study to impose their point of view and make an impact, but unevenly among the three channels under study.
4-The presence of the effect of the channels under study in the process of cognitive development of the public sample of the study, but the degree of this effect is not large according to what this theory assumes from the process of influencing the public in general.
 
 

الكلمات الرئيسية