هدفت الدراسة إلي رصد طبيعة المعالجات الصحفية التي تقدمها الصحف المصرية ( قومية – حزبية – خاصة ) للانتخابات الرئاسية 2014 ، بالإضافة إلي معرفة أوجه التشابه والاختلاف في معالجة الصحف المصرية للقضية مجال التطبيق،وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية ، واستخدم الباحث منهج المسح الإعلامي الشامل وأسلوب المقارنة، واعتمد الباحث علي أداة تحليل المضمون لجمع المعلومات والبيانات من عينة الدراسة، وتم إجراء الدراسة التحليلية علي عينة من الصحف المصرية هي ( الأهرام ممثلة عن الصحف القومية– الوفد ممثلة عن الصحف الحزبية – المصري اليوم ممثلة عن الصحف الخاصة )، وتم تطبيق الدراسة خلال الفترة الزمنية من 3/5/2014م وحتي28/5/2014م وهي من بدء الحملة الانتخابية وحتي آخر يوم في عملية التصويت.ومن أهم ما توصلت إليه الدراسة: - کشفت النتائج عن زيادة اهتمام جريدة الأهرام بمتابعة الانتخابات الرئاسية لعام 2014 مقارنة بجريدتي الوفد والمصري اليوم ، حيث احتلت جريدة الأهرام الترتيب الأول في تناولها للموضوعات المتعلقة بالانتخابات الرئاسية 2014، بنسبة 38.3% ، تلتها جريدة المصري اليوم في الترتيب الثاني بنسبة 35.6% ، ثم جريدة الوفد في الترتيب الثالث بنسبة 26.1%. کما ارتفع اهتمام الصحف عينة الدراسة خاصة المصري اليوم ثم الأهرام ثم الوفد بموضوع الدعاية والترويج للمرشحين ، ويرجع ذلک إلي طبيعة الحملة الانتخابية التي يغلب عليها الطابع الدعائي والسياسي. کما غلب الاتجاه المؤيد في الصحف المصرية محل الدراسة علي إختلاف انتماءاتها السياسية والفکرية خلال معالجتها للانتخابات الرئاسية 2014 ؛ حيث جاءت الصحف الثلاث عينة الدراسة مؤيدة بشکل مطلق للمرشح عبدالفتاح السيسي، إضافة إلي إشادتها بحيدة ونزاهة الانتخابات . Elsyed Mahmoud Othman -Lecturer of Journalism, Faculty of Education, Department of Educational Media, Benha University
Title of the study: The treatment of Egyptian newspapers for the presidential elections 2014 a Comparative analytical study on national, party and private newspapers.
Objective of the study: The study aims to monitor the nature of the press treatments provided by the Egyptian newspapers (national - partisan - private) for the presidential elections 2014, in addition to know the similarities and differences in the treatment of Egyptian newspapers to the issue area of application. Type and method of study: This study is a descriptive study, the researcher used the method of comprehensive media survey and comparison method. Study tool and sample: The researcher relied on a content analysis tool to collect information and data from the sample of the study. The analytical study was carried out on a sample of Egyptian newspapers which are: Duration of the study: The study was applied during the period from 3/5/2014 to 28/5/2014 and is from the beginning of the election campaign until the last day of the voting process. The most important findings of the study: - 1-The results revealed an increase in Al-Ahram newspaper's interest in following up the presidential elections in 2014 compared to Al-Wafd and Al-Masry Al-Youm newspapers. The delegation ranked third with 26.1%. 2-The results revealed a high interest in newspapers, especially the study sample, Al-Masry Al-Youm, Al-Ahram and then the delegation on the subject of publicity and promotion of candidates. 3-The trend of support in the Egyptian newspapers under study prevailed over their different political and intellectual affiliations during their handling of the 2014 presidential elections;
عثمان, السيد محمود. (2014). معالجة الصحف المصرية للانتخابات الرئاسية 2014: دراسة تحليلية مقارنة على الصحف القومية والحزبية والخاصة.. مجلة البحوث الإعلامية, 42(42), 149-190. doi: 10.21608/jsb.2014.56775
MLA
السيد محمود عثمان. "معالجة الصحف المصرية للانتخابات الرئاسية 2014: دراسة تحليلية مقارنة على الصحف القومية والحزبية والخاصة.", مجلة البحوث الإعلامية, 42, 42, 2014, 149-190. doi: 10.21608/jsb.2014.56775
HARVARD
عثمان, السيد محمود. (2014). 'معالجة الصحف المصرية للانتخابات الرئاسية 2014: دراسة تحليلية مقارنة على الصحف القومية والحزبية والخاصة.', مجلة البحوث الإعلامية, 42(42), pp. 149-190. doi: 10.21608/jsb.2014.56775
VANCOUVER
عثمان, السيد محمود. معالجة الصحف المصرية للانتخابات الرئاسية 2014: دراسة تحليلية مقارنة على الصحف القومية والحزبية والخاصة.. مجلة البحوث الإعلامية, 2014; 42(42): 149-190. doi: 10.21608/jsb.2014.56775