اعتماد ممارسي العلاقات العامة على وسائل التواصل الاجتماعي للإعلام عن أنشطة المؤسسات الإسلامية الدعوية في مصر والسعودية: دراسة وصفية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ العلاقات العامة والإعلان المساعد بکليتي الإعلام- جامعة الأزهر، وجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية / أستاذ الإعلام المساعد بکلية الاعلام والاتصال -جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى اعتماد ممارسي العلاقات العامة على وسائل التواصل الاجتماعي في المؤسسات الدعوية في مصر والسعودية، وکذلک بهدف التعمق أکثر في فهم طبيعة الوسائل الجديدة  التي يعتمد عليها ممارسو العلاقات العامة وتوظيف آلياتها في نشر قضايا الدعوة الإسلامية.وتنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية باستخدام منهج المسح الإعلامي والمنهـــج المقـارن،  حيث أجريت دراسة مقارنة بين ممارسي العلاقات العامة في المؤسسات الإسلامية العاملة في مجال الدعوة الإسلامية في مصر والسعودية.واعتمدت الدراسة في جمع البيانات على أداة الاستبيان بطريقة العينة العشوائية البسيطة وتمثلت عينة الدراسة في ممارسي العلاقات العامة بالمؤسسات الإسلامية الدعوية المصرية (الأزهر - وزارة الأوقاف) والسعودية(وزارة الشؤون الإسلامية، وهيئة الأمر بالمعروف) وقد بلغ عددهم (120) ممارساً بواقع (30) مفردة لکل موسسة. واستغرقت الدراسة الميدانية ثلاثة أشهر متتالية . ومن أهم ما توصلت إليه الدراسة:
-       أن  نحو 90%، من ممارسي العلاقات العامة في تلک المؤسسات يعتمدون على وسائل التواصل الاجتماعي في توصيل رسائل المؤسسة للجماهير المستهدفة، وأن هناک علاقة بين بنوعية المؤسسة الدعوية، واعتماد ممارسي العلاقات العامة فيها على وسائل التواصل الاجتماعي.
-       أن من أهم الأسباب للاعتماد على وسائل التواصل الاجتماعي على التوالي " الوصول إلى جماهير أکبر" ثم " امکانية تبادل الصور ومقاطع الفيديو" ثم  " لأنها تتيح إمکانية التحاور مع الأخرين"  ثم" امکانية تلقي ردود المشارکين والرد عليها فورا "
-       أن أهداف العلاقات العامة التي تسعى تحقيقها من  وراء الاعتماد على وسائل التواصل الاجتماعي کان من أهمها " الترکيز على التعريف بالإسلام ونشره" وهدف " الرد على الحملات المسيئة للإسلام والمسلمين" وهدف " بناء صورة ذهنية طيبة عن الإسلام" وهدف " تحقيق التعارف والتآلف بين المسلمين "
Abdul Radi Hamdi Balboshi - Lecturer of Public Relations, Faculty of Information, Al-Azhar University
Ibrahim Ahmed Al-Saeed - Assistant Professor of Public Relations, Faculty of Information and Communication, Imam Muhammad bin Saud University

Study Title: Reliance of PR Practitioners on Social Media
 
Objective of the study: The present study aims to identify the extent of the reliance of public relations practitioners on social media in advocacy institutions in Egypt and Saudi Arabia, as well as in order to further deepen the understanding of the nature of the new means on which public relations practitioners rely and use their mechanisms in the dissemination of Islamic advocacy issues.
Type and methodology of study: This study belongs to the descriptive studies, and the study relied on the method of media survey and comparative approach, where a comparative study was conducted between practitioners of public relations in Islamic institutions working in the field of Islamic advocacy in Egypt and Saudi Arabia.
The study sample was based on the questionnaire tool in a simple random sample. The study sample consisted of public relations practitioners in Egyptian Islamic Da'wah institutions (Al-Azhar - Ministry of Awqaf) and Saudi Arabia (Ministry of Islamic Affairs and the Commission for the Promotion of Virtue). Practicing (30) individual for each institution.
Duration of the study: The field study took three consecutive months.
 
The most important findings of the study:
1-About 90% of the public relations practitioners in these institutions rely on social media to deliver the messages of the institution to the target audiences, and that there is a relationship between the quality of the advocacy institution, and the reliance of public relations practitioners on social media.
2-One of the most important reasons for relying on social media, respectively, "reach larger audiences" and then "the possibility of sharing photos and videos" and then "because it allows the possibility of dialogue with others" and then "the possibility of receiving responses and respond to participants immediately"
3-The objectives of public relations that seek to achieve by relying on social media were the most important "focus on the definition and spread of Islam" and the goal of "respond to campaigns against Islam and Muslims" and the goal of "build a good mental image of Islam" and the goal of "achieve acquaintance and harmony among Muslims "
 

الكلمات الرئيسية