تعميق دور الإعلام الجديد في تکوين الرأي العام لدى طلاب الجامعات السعودية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث دکتوراه

المستخلص

تهدف الدراسة إلى رصد تأثير استخدامات طلبة الجامعات السعودية لوسائل الإعلام الجديد في تنمية إيجابيتهم في التعبير عن رأيهم في مختلف القضايا المجتمعية، وذلک من خلال تحديد أبرز وسائل الإعلام الجديد التي يستخدمها الطالب الجامعي، والعمل على تحديد مفهوم التعبير عن الرأي لدى الطالب الجامعي، وإلقاء الضوء على أهمية تعزيز إيجابية التعبير عن الرأي لدى الطالب الجامعي. وتنتمي هذه الدراسة إلى البحوث النوعية واعتمد الباحث على المنهج الوصفي الذي يعتمد على جمع البيانات والمعلومات والحقائق، کما يهتم بتحديد الظروف والعلاقات التي توجد بين الأحداث.وتم إجراء الدراسة الميدانية باستخدام أداة الاستبيان وتم التطبيق على (500) طالب من طلاب الجامعات السعودية بالفرقة الثانية، بکلية التربية. ومن أهم ما توصلت إليه الدراسة:
-       تزايد اهتمام بعض طلاب الجامعات بتکوين آرائهم من خلال ما يطلعون عليه من کتابات وآراء تنشر عبر وسائل الإعلام الجديد ويتبنى الطلاب بعض الآراء التي تبث في المادة الإعلامية المعروضة عليهم ويدافعون عنها وعن أصحابها وتؤدي متابعة الطلاب لبعض وسائل الإعلام الجديد إلى تعزيز سلوکيات الشباب في تعبيرهم عن آرائهم، وتسهم وسائل الإعلام الجديد في تکوين بعض جوانب التکوين المعرفي لثقافة التعبير عن الرأي لدى الطالب الجامعي من خلال برامج التوعية الثقافية والبرامج التي تهدف إلى تنمية مهارات الحوار لدى الطالب الجامعي، وتبث من خلال وسائل إعلامية متنوعة قد تکون مرئية وقد تکون سمعية.
 
Fahid bin Matar Dahesh Shammari

Study Title: Deepening the role of the new media in forming public opinion among Saudi university students
Objectives of the study:
The study aims to analyze the impact of Saudi university students' use of new media in developing their positive expression of opinion on various societal issues, by identifying the most prominent new media used by the university student, and work to determine the concept of expression of opinion among university students, and highlight The importance of promoting positive expression of opinion among university students.
Type and methodology of study: This study belongs to qualitative research and the researcher relied on the descriptive approach, which relies on the collection of data, information and facts, and is interested in determining the circumstances and relationships that exist between events.
Study tool and sample: The field study was conducted using the questionnaire tool and was applied to (500) students of Saudi universities in the second year, Faculty of Education.
The most important findings of the study:
- 1-Increasing interest of some university students to form their opinions through what they see from the writings and opinions published through the new media
- Students adopt and defend some opinions that are broadcast in the media material presented to them and their owners.
- 2-Students' follow-up to some of the new media reinforces the behavior of young people in expressing their opinions,
- 3-The presence of a kind of distraction among the Saudi university youth in the follow-up to the media as a result of their abundance and diversity and intense competition among them to attract the largest audience
- 4-The new media contribute to the formation of some aspects of the knowledge formation of the culture of expression of opinion of the university student through cultural awareness programs and programs aimed at developing the dialogue skills of the university student, and broadcast through a variety of media may be visible and may be audio.

الكلمات الرئيسية