اتجاهات النخبة الکوردية نحو دور برامج الحوار التليفزيوني في دعم عمليات التغيير الاجتماعي برنامج (Legel Renj) نموذجاً : دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الإعلام / جامعة السليمانية

المستخلص

الملخص:
سعت الدراسة إلى التأکد من دعم البرامج الحواري لإحداث التغيير المعرفي لدى مشاهديها، والکشف عن الإستراتيجيات التي يتم من خلالها دعم البرامج الحوارية لعمليات التغير المعرفي والتأکد من دعم البرامج الحوارية لإحداث التغيير في سلوک مشاهديها، وتنتمي هذه الدراسة إلى البحوث الوصفية ، وقد اعتمد الباحث على أداة استمارة الاستقصاء على عينة عمدية قوامها(100) مفردة من النخب المعرفية في إقليم کوردستان ذکوراً وإناثاً وبالأخص في مجالات ( التدريس الجامعي والأدب والفن والثقافة العامة والصحافة) في إقليم کوردستان الثلاث ( السليمانية، أربيل، دهوک)، وقد انتهت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها:
اهتمام البرامج الحوارية في الفضائيات الکوردية والمتمثلة ببرنامج (Legel Renj) بدعم التغيرات المعرفية المختلفة من خلال جمع المعلومات المتعلقة بمضامين التغير الاجتماعي وتوزيعها على المشاهدين، کشف وتوضيح الأمور الغامضة والخفية التي تحدث في المجتمع، وتفسير مايجري في المجتمع من الظواهر والقضايا المتعلقة بالتغير الاجتماعي وتحليلها.
اهتمام البرامج الحوارية في الفضائيات الکوردية بدعم التغيرات في المواقف " فرداً وجماعات" وذلک عن طريق إثارة الشکوک حول مايجري في المجتمع من القضايا والأمور وإفرازاتها الاجتماعية، وإنتاج المعارف والحقائق الجديدة بشأن مايجري في المجتمع ودورهم فيها.
اهتمام البرامج الحوارية في الفضائيات الکوردية بدعم التغيرات في السلوک " فرداً وجماعات" وذلک عن
طريق تحريک عواطف أفراد المجتمع وإفهامهم بضرورة إحداث التغيرات في سلوکهم، وتحريک العقول لإقناع المشاهد بضرورتهااعتماداً على الأدلة والبراهين الموضوعية والملموسة، وتکرار الرسائل التليفزيونية المتعلقة بقضايا ومضامين التغيرات السلوکية لإقناع المشاهدين بضرورتها.
دعم واهتمام البرامج  الحوارية في الفضائيات الکوردية بدعم التغيرات القيمية من خلال تقييم القيم السائدة ومقارنتها بالأخريات الأکثر عصرية منها، وتوظيف آليات التخويف وصناعة القلق موضوعياً بهدف إقناع المشاهدين بضرورة التغيرات في القيم العائقة للتغير الاجتماعي.
 
Title: Attitude of the Kurdish elite towards the role of television's talk shows in support of social change processes (Legel Renj) model.
Researcher name: Dr. Haimen Majeed Hassan & Dr. Ibtisam Ismail Abdullah
Department of Media / University of Sulaymaniyah.
Summary:
The study sought to ensure the support of talk shows to cause cognitive change among its viewers, and to uncover the strategies through which the dialogue programs are supported to processes of cognitive change and make sure to support the talk programs to make a change in the behavior of viewers, and this study belongs to descriptive research, the researcher relied on a tool The questionnaire was based on a 100-member sample of male and female elites in the Kurdistan Region, particularly in the fields of (university teaching, literature, art, public culture and journalism) in the three Kurdistan Region (Sulaymaniyah, Erbil, Dohuk). And the study concluded to the following results:                                                                         
1-The interest of the talk shows in the Kurdish satellite channels represented by the program (Legel Renj) to support the various cognitive changes through the collection of information on the content of social change and distribution to viewers, to detect and clarify the mysterious and hidden things that are happening in society, and to explain what is happening in the community of phenomena and issues related to social change and analysis.                     
2-The interest of the talk shows in the Kurdish satellite channels to support changes in attitudes "individually and in groups" by raising doubts about what is happening in the community of issues and matters and their social consequences, and the production of new knowledge and facts about what is happening in society and their role in it.                                                 
3-The interest of the talk shows in the Kurdish satellite channels to support the changes in the behavior of individuals and groups.
4-By moving the emotions of members of society and understanding them to make changes in their behavior, and moving minds to convince the viewer of their necessity, based on objective and concrete evidence, and the repetition of television messages on the issues and implications of behavioral changes to convince viewers of the necessity.
 

الكلمات الرئيسية