رؤية الإعلاميين والتربويين لتطوير الأنشطة الإعلامية (الصحافة والمسرح) والقائم بالاتصال بالمدارس الليبية – دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإعلام المساعد بقسم الإعلام التربوي- کلية التربية النوعية - جامعة المنصورة

المستخلص

الهدف من الدراسة:التعرف على رؤية الإعلاميين والتربويين لتطوير الأنشطة الإعلامية والقائم بالاتصال بالمدارس الليبية، والتعرف على واقع تلک الأنشطة ودراسة المعوقات التي تحول دون استخدامها بشکل فعال على اختلاف وسائلها ومجالاتها.
نوع ومنهج الدراسة: تنتمي هذه الدراسة إلى البحوث الوصفية واعتمد الباحث على منهج المسح، بطريقة المسح بالعينة.
 أداة وعينة الدراسة:اعتمد الباحث على أداة الاستبيان حيث تم توزيع 95 استمارة على أعضاء هيئة تدريس الإعلام والتربية بکليات الآداب والتربية جامعات (مصراته، المراقب، الزاوية) لتمثل 3 جامعات، وبعض مديري ومشرفي النشاط بمدارس التعليم الأساسي والثانوي بمنطقة مصراته.
الفترة الزمنية للدراسة: تم التطبيق خلال الفترة من 15/5/2012 وحتى 20/7/2012
أهم ما توصلت إليه الدراسة:
-         وافق غالبية المبحوثين على أن تمارس الأنشطة الإعلامية المدرسية من خلال منهج ونشاط معا وذلک بنسبة 61.1%.
-         جاءت الإذاعة المدرسية کأهم وسائل الإعلام المدرسي بنسبة22.95% يليها الصحافة المدرسية بنسبة 16.93%.
-         طرح المبحوثون 30 معيارا ليکون ميثاقا أخلاقيا لممارسة الأنشطة الإعلامية بالمدارس يلتزم بها القائمون بالاتصال في الأنشطة الإعلامية المدرسية ، حيث جاء المعيار"الموضوعية في طرح القضايا والموضوعات" في الترتيب الأول بنسبة 25.92% وفي الترتيب الثاني جاء المعياران "إعلاء القيم الدينية والسياسية والاقتصادية والالتزام بها، والالتزام والمصداقية" بنسبة 18.51%.
-         أوصت الدراسة بإنشاء إدارة مرکزية للأنشطة الإعلامية المدرسية بوزارة التربية والتعليم الليبية تتولى مهمة الإشراف والتخطيط ورسم السياسات ووضع الأهداف والاستراتيجيات والمتابعة والتقييم للأنشطة الإعلامية.
Researcher Name and Description: Ahmed Hussein Mohamed Hassan, Professor of Media, Department of Educational Media, Faculty of Specific Education, Mansoura University
Study Title: Media and Educational Vision for the Development of Media Activities (Journalism and Theater) and Liaison with Libyan Schools - Field Study
Objective of the study: To identify the vision of media professionals and educators for the development of media activities and the contact person in Libyan schools, and to identify the reality of those activities and to study the obstacles that prevent their effective use of various means and fields.
Methodology of study: This study belongs to descriptive research and the researcher relied on the survey methodology, the sample survey method.
 Study tool and sample: The researcher relied on the questionnaire tool, where 95 forms were distributed to faculty members of media and education faculties of arts and education universities (Misurata, Al-Murakeb, Zawia) to represent 3 universities, and some managers and supervisors of activity in schools of primary and secondary education in the area of ​​Misurata.
Duration of the study: The study applied during the period from 15/5/2012 to 20/7/2012
The most important findings of the study:
1-The majority of respondents agreed that school media activities should be practiced through a curriculum and activity together with 61.1%.
2-School radio came as the most important school media by 22.95% followed by school press by 16.93%.
3-The respondents put 30 criteria to be a code of ethics for the practice of media activities in schools, which are committed by communicators in school media activities, where the criterion "objectivity in raising issues and topics" in the first place by 25.92% and in the second place came the criteria "uphold the values ​​of religious, political and economic, Commitment and credibility” by 18.51%.
4-The study recommended the establishment of a central management of school information activities in the Libyan Ministry of Education to oversee the planning and policy-making and setting goals and strategies and follow-up and evaluation of media activities.
 

الكلمات الرئيسية