دور وسائل الإعلام المصرية لتشکيل اتجاهات الجمهور نحو المشارکة في التصويت على الدستور المصري لعام 2012

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإعلام المساعد بقسم الإعلام کلية الآداب جامعة سوهاج

المستخلص

الهدف من الدراسة: إبراز دور وسائل الإعلام في تشکيل وعي الجمهور المصري وحثهم نحو المشارکة في عملية التصويت على الدستور الجديد لعام ۲۰۱، والتعرف على مدى قدرة وسائل الاعلام على توجيه الرأي العام نحو قبول أو رفض الدستور الجديد لعام ۲۰۱۲.
نوع ومنهج الدراسة: تندرج هذه الدراسة ضمن البحوث الوصفية واعتمد الباحث على منهج المسح الإعلامي واستخدم الباحث منهج المسح وسيستخدم الباحث من بين أساليب وأدوات هذا المنهج، مسح الرأي العام ومسح أساليب الممارسة.
 أداة وعينة الدراسة:استخدم الباحث في جمع البيانات الأولية أسلوب المقابلات الشخصية المقننة، وتم التطبيق بأسلوب العينة الطبيقة على شملت االعينة أساتذة جامعة وطلاب وموظفين من جامعة فاروس، وقد بلغ عددهم 300 مفردة تم توزيعها بالتساوي لکل فئة .
أهم ما توصلت إليه الدراسة:
-         أوضحت الدراسة أن وسائل الاعلام أثرت بشکل کبير على رأي الناخبين المصريين في التصويت على الدستور الجديد سواء بنعم، أو لا، حيث أفاد نسبة ۲۷٫۷% من اجمالي عينة الدراسة بأن وسائل الإعلام أثرت عليهم بشکل کبير في الاقبال على التصويت، ونسبة 24.3% أفادت بأنها أثرت عليهم بشکل کبير جدا.
-         أظهرت الدراسة أن الجمهور المصري لديه ثقة في المعلومات التي قدمتها وسائل الاعلام المصرية عن الدستور، وجاءت درجات الثقة على النحو التالي: نسبة 59% يثقون فيها بدرجة متوسطة، ونسبة 27% يثقون فيها بدرجة ضعيفة، ونسبة 14% يثقون فيها بدرجة کبيرة.
-         أکد أکثر من 77% من أفراد عينة الدراسة إلى أن وسائل الاعلام أثرت على وعي الجمهور المصري، وشکلت رأي عام مؤيد في التصويت على الدستور بشکل متوسط، وبشکل کبير.
Researcher Name and Description: Ahmed Hussein Mohamedin, Professor of Mass Communication, Faculty of Arts, Sohag University
Title of the study: The role of the Egyptian media to shape public attitudes towards participation in the vote on the Egyptian constitution for 2012
Objective of the study: To highlight the role of the media in shaping the awareness of the Egyptian public and urging them to participate in the process of voting on the new constitution of 2012, and to identify the extent of the media's ability to direct public opinion towards the acceptance or rejection of the new constitution of 2012.
Study Methodology: This study is part of descriptive research. The researcher relied on the media survey methodology. The researcher used the survey methodology.
 Tool and sample of the study: The researcher used in the collection of primary data the method of personal interviews, was applied by the method of sample applied to the sample included university professors, students and staff from the University of Pharos. The number of 300 individuals were distributed equally for each category.
The most important findings of the study:
1-The study showed that the media significantly influenced the opinion of Egyptian voters to vote on the new constitution whether yes or no, where 27.7%of the total sample of the study said that the media influenced them significantly in the turnout to vote, and 24.3% reported that they affected them very heavily.                                       
2-The study showed that the Egyptian public has confidence in the information provided by the Egyptian media about the constitution, and the ratings were as follows: 59% trust it moderately, 27% trust it poorly, and 14% trust it highly.
3-More than 77% of respondents confirmed that the media influenced the awareness of the Egyptian public, and formed a public opinion in favor of voting on the constitution in a moderate way, and. Significantly.                                                                                         
 

الكلمات الرئيسية