اتجاهات الجمهور المصري نحو الإعلانات المنشورة في الصحف الدينية الإسلامية – دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الصحافة بکلية التربية النوعية جامعة طنطا

المستخلص

الهدف من الدراسة:التعرف علي مدى ثقة جمهور الصحف الدينية في الإعلانات المعروضة فيها ومدى تأثره بها، وکذلک التعرف على اتجاهاتهم نحو التزامها بالقيم والعادات والتقاليد السائدة في المجتمع.
نوع ومنهج الدراسة: تعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية واستخدم الباحث منهج المسح.
 أداة وعينة الدراسة:تم التطبيق من خلال أداة الاستبيان وتم اختيار عينة عمدية غير احتمالية 200  مفردة ، من مدينتي الزقازيق وبلبيس وقريتين تابعتين لهما ممن يقرأون الصحف الدينية مناصفة بين الريف والحضر.
الفترة الزمنية للدراسة: تم إجراء الدراسة خلال النصف الثاني من العام 2011م.
أهم ما توصلت إليه الدراسة:
-         أن النسبة الغالبة من جمهور الصحف الدينية يثقون في الإعلانات المعروضة فيها وذلک بنسبة 92.6% في حين لم تسجل نسبة الذين لا يثقون بتلک الإعلانات سوى نسبة ضئيلة بلغن 7.4%
-         أن النسبة الأکبر من قراء الصحف الدينية يتأثرون أحيانا بالإعلانات المعروضة فيها وذلک بنسبة 54%، يليه نسبة من يتأثرون دائما بتلک الإعلانات وذلک بنسبة 27.8%، وأخيرا وبنسبة ضئيلة بلغت 5.1 % ممن لا يتأثرون بها.
-         أن نسبة کبيرة من قراء الصحف الدينية يرون أن الإعلانات المعروضة فيها تلاءم مع القيم والعادات والتقاليد السائدة في المجتمع بنسبة 96%.
 
Researcher name and description: Abdel Hakam Abu Hatab teacher of journalism, Faculty of Specific Education, Tanta University
Title of study: Attitudes of the Egyptian public towards advertisements published in Islamic religious newspapers - field study
Objective of the study: To identify the extent of confidence of the audience of religious newspapers in the ads displayed in it and the extent of its impact on them, as well as to identify their attitudes towards their commitment to the values, customs and traditions prevailing in society.
Methodology of study: This study is a descriptive study and the researcher used the survey method.
 Tool and sample of the study: The application was carried out through the questionnaire tool and was selected a sample intentional non-probability 200 singles, from the cities of Zagazig and Belbeis and two villages belonging to them who read religious newspapers equally between rural and urban.
Duration of study: The study was conducted during the second half of 2011.
The most important findings of the study:
- 1-The majority of the religious press public trust in the ads displayed by 92.6%, while the percentage of those who do not trust those ads recorded only a small percentage of 7.4%.
2-The majority of readers of religious newspapers are sometimes affected by the ads displayed in it by 54%, followed by the percentage of those who are always affected by those ads by 27.8%, and finally, a small percentage of 5.1% who are not affected by them.
3-A large percentage of readers of religious newspapers believe that the advertisements displayed in it conform to the values, customs and traditions prevailing in society by 96%.
 
 

الكلمات الرئيسية