الآثار الاجتماعية التي تترکها الإعلانات التليفزيونية على الجمهور المصري

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

، مدرس مساعد بقسم الإذاعة والتليفزيون کلية الإعلام جامعة سيناء

المستخلص

الهدف من الدراسة:تحليل وتفسير الآثار الاجتماعية التي يمکن أن تترکها الإعلانات التليفزيونية على الجمهور المصري، والمقارنة بين الإعلانات التجارية والخدمية في الآثار الاجتماعية التي تترکها على الجمهور المصري.
نوع ومنهج الدراسة: تعد هذه الدراسة من البحوث الوصفية التحليلية، واعتمدت على منهج المسح من خلال أسلوب المسح بالعينة.
 أداة وعينة الدراسة:تم تطبيق الدراسة باستخدام أداة الاستبيان على عينة عشوائية من الجمهور المصري قوامها 400 مفردة.
أهم ما توصلت إليه الدراسة: 
-         أن الأثار التي تنتج عند مشاهدة الفرد للإعلانات التليفزيونية في المرتبة الأولى " تطلع الفرد على مايحدث في المجتمعات الأخرى، الانفتاح على ثقافات مجمعات الأخرى مقابل أنها " تهدد القيم الاجتماعية، والثاقفية للجمهور المصري في الترتيب الأخير.
-         أن درجة موافقة الفرد على الأراء حول الأثار التي قد تنتج عند مشاهدة الإعلانات التليفزيونية تأتي في الترتيب الأول أثار إجتماعية وثقافية إيجابية مقارنة بالأثار الإجتماعية السلبية مما يعکس الدور الإيجابي الذي تعکسه مشاهدة الإعلانات التليفزيونية على الفرد والمجتمع.
-         تبين أيضا عدم مراعاة الجوانب النفسية والإجتماعية لفئات الجمهور المستهدف والتي تتعلق بالمستوى الإقتصادي المنخفض للجمهور المصرى والتي ينتج عنها شعور بالإحباط لدى الطبقة الإقتصادية المنخفضة والمتوسطة لعدم قدرتهم على شراء المنتجات ، أو السکن في الشقق الفاخرة المعلن عنها.
-         إضافة إلى عدم مراعاة الجانب الأخلاقي وهو إستغلال المرأة بصورة جنسية في الإعلانات التليفزيوينة بالرغم من نص جميع مواثيق الشرف | الإعلاني على عدم إستغلال المرأة جنسياً في الإعلانات التليفزيونية.
 
Researcher Name and Description: Ola Abdel Qawi Amer Mohamed, Lecturer, Department of Radio and Television Faculty of Information, Sinai University
Title: The Social Effects of TV Ads on the Egyptian Public
The objective of the study: is to analyze and interpret the social effects that television advertisements can have on the Egyptian public, and to compare commercial and service advertisements in the social effects they have on the Egyptian public.
Methodology of study: This study is a descriptive and analytical research, and adopted the methodology of the survey through the sample survey method.
 Study tool and sample: The study was applied using a questionnaire tool on a random sample of the Egyptian public of 400 individuals.
The most important findings of the study:
1-The effects that result when watching the television ads in the first place "inform the individual of what is happening in other societies, openness to the cultures of other compounds as it" threatens the social and cultural values ​​of the Egyptian public in the last order.
2-The degree of approval of the individual views on the effects that may result when watching television ads come in the first place positive social and cultural effects compared to negative social effects, reflecting the positive role reflected by watching television ads on the individual and society.
3-The psychological and social aspects of the target audience, which relate to the low economic level of the Egyptian public, which result in a feeling of frustration among the low and middle economic class, also show that they are not able to buy products, or housing in the advertised luxury apartments.
4-In addition to not taking into account the ethical aspect of sexual exploitation of women in television advertisements despite the text of all codes of honor | Advertising on the non-sexual exploitation of women in television advertising.                                                            

الكلمات الرئيسية