تأثير الإعلان التليفزيوني بالقنوات الفضائية العربية على السلوک الاستهلاکي للشباب الجامعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد في کلية الإعلام، جامعة الأزهر

المستخلص

الهدف من الدراسة: معرفة تأثير الإعلان التليفزيوني بالقنوات الفضائية العربية على السلوک الاستهلاکي  للشباب الجامعي .
نوع الدراسة والمنهج المستخدم:  تندرج هذه الدراسة تحت نوع البحوث الوصفية، وقد استخدم الباحث منهج المسح التحليلي الذي يعتمد علي دراسة الظاهرة کما توجد في الواقع. 
عينة الدراسة وأدوات جمع البيانات:  طبقت الدراسة على عينة عشوائية قوامها 400 مفردة من الطلاب والطالبات  بجامعتي : الأزهر ، القاهرة ، وقد کان اختيار العينة ممثلا للذکور والإناث، وللکليات العملية والنظرية ، والمستويات العمرية والاجتماعية والاقتصادية، واختار الباحث (الاستبيان) کأداة لجمع بيانات ومعلومات هذه الدراسة
أهم ما توصلت إليه الدراسة:  
-    أقوي تأثير للإعلان علي قرار شراء السلع والخدمات، کان لان "الإعلان يبين جودة المنتجات وکفائتها" ثم أن (الإعلان يعمل على إثارة الحاجة للسلع الغذائية والمشروبات والأطعمة المختلفة).
-            أضعف تأثير للإعلان على قرار شراء السلع والخدمات کان (أسعار السلع والخدمات المعلن عنها مناسبة ومعقولة )
-    غالبية أفراد العينة أکدوا على أن الإعلانات التي تقدمها القنوات الفضائية هي إقوى دافع لاقتنائهم السلع والخدمات ، ثم الإعلانات والدعايات التجارية  من الدوافع المؤثرة في اقتنائهم للسلع والخدمات.
-    أن نسبة المشاهدين الذين يدفعهم الإعلان إلى الرغبة في اقتناء السلع والخدمات التي يحتاجون لها بلغت نسبتهم لدائما 62.1 %.
Title: The Effect of Arab TV Channels on the Consumer Behavior of University Youth.
Researcher Name: Dr. Mahmoud Abdel-Ati Muslim, Assistant Professor, Faculty of Mass Communication, Al-Azhar University
The objective of the study: to investigate the effect of television advertising on Arab satellite channels on the consumption behavior of university youth.
Type of study and methodology used: This study falls under the type of descriptive research.
Study sample and data collection tools: The study was applied to a random sample of 400 male and female students in Al-Azhar and Cairo universities. studying
The most important findings of the study:
1-The strongest impact of the Declaration on the decision to buy goods and services, was because "advertising shows the quality and efficiency of products" and then that (advertising works to raise the need for food commodities, beverages and various foods).
2-The weakest effect of advertising on the decision to buy goods and services was (prices of goods and services advertised are reasonable and reasonable)
3-The majority of respondents emphasized that the advertisements provided by satellite channels are the most powerful motivation for their acquisition of goods and services, then commercials and advertisements are one of the motivations that affect their acquisition of goods and services.
4-The percentage of viewers who are motivated by the advertisement to desire to acquire the goods and services they need is always 62.1%.
 

الكلمات الرئيسية