صورة المرأة في وسائل الإعلام العربية بعد ثورات الربيع العربي، دراسة ميدانية على عينة من الجمهور في مصر وتونس.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الإعلام والعلاقات العامة ، کلية الإعلام جامعة النهضة

المستخلص

الهدف من الدراسة: تتحدد في تحليل وتوصيف الصورة الذهنية للمرأة التونسية والمصرية في وسائل الإعلام العربية بعد ثورات الربيع العربي والواقع الفعلي لها، ورصد وتحليل التناول الإعلامي لصورة المرأة التي تعرضها وسائل الإعلام، والجدل المثار حول قضايا وأحداث المرأة بعد ثورات الربيع العربي ما بين مؤيد ومعارض، للوقوف على صورة المرأة في وسائل الإعلام العربية بعد ثورات الربيع العربي.
نوع الدراسة والمنهج المستخدم:  تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية، واستخدمت الدراسة منهج المسح بالعينة.
عينة الدراسة وأدوات جمع البيانات:  تمثلت في عينة عشوائية قوامها 200 مفردة من الجمهور من عاصمتي دولتي تونس ومصر، وتم جمع البيانات باستخدام استمارة استبيان.
أهم ما توصلت إليه الدراسة:  
-         أن وسائل الإعلام الرسمية التابعة والخاضعة للأنظمة الإسلامية الحاکمة والمهيمنة على مقاليد الأمور في تونس ومصر دولتي الدراسة تحدث أثرًا سلبيًا لدى الجمهور المتعرض لها عند عرض قضايا وأحداث المرأة.
-         يرى  الجمهور المصري عينة الدراسة أن القنوات الفضائية التابعة للتيار الإسلامي والتليفزيون الأرضي التابع للدول أکثر سلبية من الجمهور التونسي. 
-   عدم رضا معظم مفردات الجمهور عينة الدراسة عن صورة المرأة في المقدمة في التناول الإعلامي لقضايا المرأة في وسائل الإعلام بعد الثورة (في تونس ومصر) وهو ما ترتب عنه تشکيل صورة ذهنية سلبية عن المرأة.
 
Title: the image of women in the Arab media after the Arab Spring revolutions, a field study on a sample of the public in Egypt and Tunisia.
Researcher name: Dr. Hala Talhati, Lecturer of Media and Public Relations, Faculty of Mass Communication, Al Nahda University.
Objective of the study: To determine and analyze the mental image of Tunisian and Egyptian women in the Arab media after the Arab Spring revolutions and the actual reality of them, and monitor and analyze the media handling of the image of women presented by the media, and the controversy raised on the issues and events of women after the Arab Spring revolutions between supporter and opposition, to find out the image of women in the Arab media after the Arab Spring revolutions.               
Type of study and method used: This study belongs to the descriptive studies, and the study used the sample survey method.
The study sample and data collection tools: A random sample of 200 members from the capitals of the capitals of Tunisia and Egypt. The data were collected using a questionnaire.
The most important findings of the study:
- 1-The official media affiliated and controlled by the Islamic ruling and dominant regimes in Tunisia and Egypt, the two countries of the study have a negative impact on the public exposed when viewing women's issues and events.
2-The Egyptian public sees the study sample that the satellite channels of the Islamic current and the terrestrial television of the states are more negative than the Tunisian public.
3-The dissatisfaction of the majority of the public sample of the study on the image of women in the forefront in the media dealing with women's issues in the media after the revolution (in Tunisia and Egypt), which resulted in the formation of a negative mental image of women.   

الكلمات الرئيسية