اتجاهات شباب الجامعة نحو استخدام مواقع التواصل الاجتماعي ودورها في ترويج الشائعات.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس بقسم العلوم الاجتماعية والإعلام، بکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية

المستخلص

الهدف من الدراسة: رصد وقياس اتجاهات الشباب الجامعي کأحد القطاعات المهمة للرأي العام نحو دور مواقع التواصل الاجتماعي في بث ونشر الشائعات السلبية في المجتمع.
نوع الدراسة والمنهج المستخدم: تنتمي هذه الدراسة للدراسات الوصفية، واعتمدت على منهج المسح.
عينة الدراسة وأدوات جمع البيانات: أجريت الدراسة على عينة طبقية عشوائية مکونة من 300 مفردة من طلاب الجامعات المصرية والسعودية، فى الفترة من شهر يناير حتى شهر مارس 2012، وتم استخدام صحيفة الاستقصاء لجمع البيانات.
أهم ما توصلت إليه الدراسة:  
-   ­ذکرت العينة أن مواقع التواصل الاجتماعي تساعد على انتشار الشائعات بشکل دائم بنسبة 42.8٪، کما جاء الفيس بوک على رأس مواقع التواصل الاجتماعي التي تنتشر بها  الشائعات بنسبة 73.6٪.
-   جاء المجال السياسي على رأس المجالات التي تنتشر في ظلها الشائعات، وقد وجد فروق دالة إحصائية بين المجتمعين في المجالات التي ترتبط بها الشائعات، تعتبر الصحف أهم وسائل الإعلام التي تعتمد عليها العينة في التأکد من صحة الخبر بنسبة 45٪.
-   وبالنسبة لاتجاهات العينة نحو الشائعات عبر هذه المواقع جاء دعوة الأصدقاء إلى تکذيب الشائعات عبر الوسائل المختلفة، ثم البحث عن تکذيب الإشاعة من خلال مصدر مسئول، ثم القيام بتکذيب هذه الإشاعة عبر المواقع المختلفة، ثم المشارکة بالرأي والتعليق لتکذيب مثل هذه الأخبار.
Title: Attitudes of university youth towards the use of social networking sites and their role in promoting rumors.
Researcher name: Dr. Sukra Ali Hassan Al-Baridi, Lecturer, Department of Social Sciences and Media, Faculty of Specific Education, Menoufia University
Objective of the study: To analyze and measure the attitudes of university youth as one of the important sectors of public opinion towards the role of social networking sites in the dissemination of negative rumors in the community.
Type of study and methodology used: This study belongs to descriptive studies, and based on the survey methodology.
Study sample and data collection tools: The study was conducted on a random stratified sample of 300 individuals from Egyptian and Saudi university students from January to March 2012. The survey sheet was used to collect data.
The most important findings of the study:
1-The sample stated that social networking sites help spread rumors permanently by 42.8%, as Facebook came on top of social networking sites where rumors spread by 73.6%.
2-The political field came at the top of the areas under which rumors spread, and found statistical differences between the two communities in the areas that are related to rumors, newspapers are the most important media on which the sample depends on the validity of the news by 45%.
3-As for the trends of the sample towards rumors through these sites came to invite friends to deny the rumors through various means, then search for the denial of the rumor through a responsible source, and then to refute this rumor through various sites, then participate in the opinion and comment to deny such news.                                                       

الكلمات الرئيسية