قضايا مشاريع التخرج لطلبة الإعلام في جامعة صنعاء "دراسة مسحية".

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

، أستاذ الإعلام المساعد بقسم الإذاعة والتليفزيون بجامعة صنعاء، وبکلية المعلومات والإعلام بشبکة جامعة عجمان للعلوم والتکنولوجيا

المستخلص

الهدف من الدراسة: التعرف على قضايا مشاريع التخرج لطلبة الإعلام بجامعة صنعاء وقدرتها على إيجاد مشاريع علمية قادرة على تقديم نماذج حية وقوية ورسالة واضحة إلى ما توصل إليه الطلبة الخريجون من فهم واستيعاب للعملية التعليمية طيلة السنوات الدراسية (الثلاث)السابقة في کلياتهم وأقسامهم.
نوع الدراسة والمنهج المستخدم:  تعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية، التي تعتمد على منهج المسح.
عينة الدراسة وأدوات جمع البيانات:  بلغت عينة الدراسة للطلبة المسجلون في المستوى الرابع المتوقع تخرجهم للأقسام الثلاثة :"100"طالبا وطالبة، وبالنسبة لأعضاء هيئة التدريس بأقسام الکلية الثلاثة "22"عضوا، وبالنسبة للمشاريع التي خضعت للتحليل "13"مشروعا، من أصل "39"مشروعاً.
أهم ما توصلت إليه الدراسة:  
-         حتل متغير (مشاکل الدعم المالي )المرتبة الأولى من المشکلات التي تواجه الطلاب عند إعداد وتنفيذ مشاريع تخرجهم إذ بلغ تکرارها 81 وبنسبة 15,89%.
-         احتلت القضايا الاجتماعية المرتبة الأولى على القضايا التي قدمتها العينة کفکرة لمشروع تخرجها إذ بلغ تکرارها 42 وبنسبة 23,72% .وقضية الشباب احتلت المرتبة الأخيرة إذ بلغت نسبتها 0.57 %.
-         کانت القضية الاجتماعية الأکثر تکراراً من بين القضايا:"السياسية، والصحية، والثقافية، والدينية، والزراعية، والاقتصادية، فقد بلغ تکراراها 833 تکرارا، وکان الأعلى تکرارا منها في مجتمع الدراسة قسم الصحافة فقد بلغت 508 تکرارا وذلک لتنوع الکتابات في الأشکال الصحفية المتنوعة في الصحف والمجلة التي خضعت للدراسة والتحليل.
 
Title: Issues of Graduation Projects for Media Students at Sana'a University "Survey Study".
Researcher name: Dr. Abdul Basit Mohammed Al-Hattami, Assistant Professor of Radio and Television, Sana'a University, Faculty of Information and Media, Ajman University of Science and Technology.
The objective of the study: To identify the issues of graduation projects for media students at the University of Sana'a and its ability to find scientific projects capable of providing vivid and powerful models and a clear message to the understanding of the graduates students to understand the educational process during the past (three) years in their colleges and departments.
Type of study and methodology used: This study is a descriptive study, which depends on the survey method.
Study sample and data collection tools: The study sample of the students enrolled in the fourth level expected to graduate for the three sections: "100" students, and for faculty members of the three departments of the faculty "22" members, and for the projects analyzed "13" projects, out of " 39 "projects.                                                 
The most important findings of the study:
1-The variable (problems of financial support) ranked first of the problems faced by students in the preparation and implementation of their graduation projects, with a frequency of 81 and 15.89%.                    
2-Social issues ranked first on the issues presented by the sample as an idea for the graduation project, with 42 recurrences (23.72%), and the youth issue ranked last (0.57%).
3-The most frequent social issue among the issues: "political, health, cultural, religious, agricultural, economic, it reached 833 iterations, and the highest frequency in the study population, the press department has reached 508 iterations for the diversity of writings in various press forms in Newspapers and magazine that have been studied and analyzed.

الكلمات الرئيسية