اتجاهات الجمهور الخارجي نحو دور المواقع الإلکترونية في البنوک البحرينية دراسة مقارنة بين البنوک التجارية والإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإعلام المساعد بالجامعة الأهلية بمملکة البحرين ومدرس الإعلام بمعهد الجزيرة العالي للإعلام بجمهورية مصر العربية.

المستخلص

استهدفت الدراسة التعرف على الدور الذي تقوم به المواقع الإلکترونية في البنوک البحرينية التجارية منها والإسلامية, وهدفت أيضا إلى التعرف  على المضامين التي يفضل الجمهور الخارجي مطالعتها في هذه المواقع , ومجالات استخدام الجمهور الخارجي لهذه المواقع, وذلک بالتطبيق على عينة عمدية قوامها 241 مفردة من البنوک التجارية و104 مفردة من البنوک الإسلامية. وقد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج, من أهمها:
–        تعتمد البنوک التجارية والإسلامية على البريد الإلکتروني والرسائل القصيرة SMS  في اتصالها مع الجمهور الخارجي.
–   تهتم البنوک البحرينية بالمضامين التي تهتم بالأنشطة التي يقدمها البنک والشخصيات القيادية وکيفية إجراء المعاملات التجارية وفرص الاستثمار والادخار والتقارير الدورية والسنوية التي يصدرها البنک.
–       تهتم البنوک البحرينية بدرجات متفاوتة بمتطلبات العملاء الذين يتعاملون معها.
وجدت علاقة ارتباطية بين مدى قيام إدارة العلاقات العامة بتحديث الموقع الإلکتروني وبين اتجاهات الجمهور الخارجي نحو أهمية الموقع الإلکتروني في البنوک البحرينية.
Researcher Name: Dr. / Abdul Sadiq Hassan Assistant Professor of Media at Al-Ahliyya University in the Kingdom of Bahrain and a teacher of information at Al-Jazeera Higher Institute of Information in the Arab Republic of Egypt.
Subject: Attitudes of the external public towards the role of websites in Bahraini banks: A comparative study between commercial and Islamic banks.
Study Methodology
The study aimed to identify the role played by websites in Bahrain commercial and Islamic banks. It also aimed at identifying the contents that the external public prefers to read in these sites, and the areas of use of the external audience of these sites, by applying to a deliberate sample of 241 individual commercial banks. And 104 Islamic banks.
 
 
The most important results:
1-Commercial and Islamic banks rely on e-mail and SMS in communication with external audiences.
2-Bahraini banks are interested in the content of the activities provided by the bank and the leading figures and how to conduct commercial transactions and investment opportunities, savings and periodic and annual reports issued by the bank.
3-Bahraini banks are concerned to varying degrees with the requirements of their clients.
4-There was a correlation between the extent to which the Public Relations Department updated the website and the attitudes of the external public towards the importance of the website in Bahraini banks.
 

الكلمات الرئيسية