تأثير استخدام مواقع التواصل الاجتماعي على المشارکة المجتمعية للشباب المصري دراسة مقارنة بين واقع شباب الريف والحضر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإعلام, کلية الآداب , جامعة بنها

المستخلص

ملخص البحث:  
سعت الدراسة إلى التعرف على طبيعة وحدود التأثير الذي تلعبه مواقع التواصل الاجتماعي  على مستوى مشارکة الشباب المصري بالريف والحضر بالواقع المجتمعي سواء کان ذلک في القضايا الداخلية أو الخارجية کذلک التعرف على حجم هذا الدور الذي تؤديه المواقع الاجتماعية.
واعتمدت الدراسة على منهج المسح بأسلوب العينة وبلغ حجم العينة 400 مفردة من الشباب المصري من الذين تتراوح أعمارهم بين 18 سنة 25 سنة من المناطق الحضرية بمحافظات القاهرة والشرقية والقليوبية وذلک لتمثيل الحضر وتم تمثيل قرية البلاشون مرکز بلبيس بمحافظة الشرقية کمنطقة ريفية وتم تطبيق الدراسة في الفترة من أول مايو وحتى منتصف أغسطس2013 .
وتوصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج منها:
-   دوافع استخدام المبحوثين لمواقع التواصل الاجتماعي في الريف والحضر کانت متقاربة وتصدرها الدافع المتمثل في التعبير عن الآراء ونشر الافکار ومناقشتها مع الآخرين.
-   ارتفاع معدل استخدام الشباب للمواقع الاجتماعية حيث يقضي الغالبية العظمى من الشباب عينة الدراسة أکثر من خمس ساعات يوميا في استخدام وسائل التواصل الاجتماعي.
-       ارتفاع نسبة الثقة فيما ينشر عبر وسائل التواصل الاجتماعي بين شباب الريف مقارنة بشباب الحضر.
-       أشارت النتائج إلى إهمال نسبى لطرح القضايا المتعلقة بالمرأة وکثافة معدل الاهتمام بالقضايا السياسية.
 
Researcher name: Dr. Amal Mohamed Khattab Lecturer, Department of Mass Communication, Faculty of Arts, Benha University.
Title: The effect of using social media on the social participation of Egyptian youth is a comparative study between the reality of rural and urban youth.
Study Methodology:
The study sought to identify the nature and limits of the impact of social networking sites on the level of participation of Egyptian youth in rural and urban social reality, whether in internal or external issues as well as to identify the size of this role played by social sites.
The study was based on the survey method by the sample method. The size of the sample was 400 individual Egyptian youth aged between 18 years and 25 years from urban areas in the governorates of Cairo, East and Qalyubia to represent the urban. First May to mid-August 2013.
The study reached a number of results, including:
1-The motivations of the respondents to use social networking sites in rural and urban areas were similar and led by the motive of expressing opinions and disseminating ideas and discussing them with others.
2-High rate of youth use of social sites where the majority of young people spend the sample of the study more than five hours a day in the use of social media.
3-Increased confidence in what is published on social media among rural youth compared to urban youth.
4-The results indicated a relative neglect of raising issues related to women and the high rate of interest in political issues.

الكلمات الرئيسية