تأثير إعلانات القنوات الفضائية في دعم السلوک الشرائي للشباب الأردني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الصحافة والإعلام جامعة البتراء

المستخلص

 ملخص البحث
هدفت الدراسة إلى الکشف عن مدى تأثير إعلانات القنوات الفضائية على دعم السلوک الشرائي لدى فئة الشباب الأردني, کما تحاول الدراسة معرفة مدى تأثير الفضائيات في تنامي القوة الشرائية لدى الشباب, والدور الذي تلعبه لزيادة إقبال الشباب على سلع معينة, أما عينة الدراسة فقد تم اختيارها عشوائيا من طلبة کلية الآداب والعلوم في جامعة البتراء ,حيث بلغ حجم أفراد العينة(400) مفردة من الطلبة (ذکور – إناث) بالتساوي , واستخدمت الباحثة الاستبانة کأداة لجمع. البيانات.
وقد خرجت الدراسة بعدد من النتائج والتوصيات کان من أهمها:
-   أن تأثير إعلانات القنوات الفضائية في دعم السلوک الشرائي لکل من الذکور والإناث کانت متقاربة ,ولکن في تأثيرات أخرى کانت نسب الإناث أعلى من نسب الذکور, و مرد ذلک أن الإناث يقضين وقتا أطول من الذکور في مشاهدة إعلانات القنوات الفضائية, إضافة إلى اهتمام المرأة بشکل أکبر بأناقتها ومکياجها ومستلزماتها أکثر من الذکور.
-   بينت نتائج الدراسة أن تأثير إعلانات القنوات الفضائية في دعم السلوک الشرائي بمختلف مستويات الدخل المنخفض والمتوسط والمرتفع متقاربة إلى حد ما, إلا أنه في تأثيرات أخرى کانت نسب فئة الدخل المتوسط والمرتفع أکبر م ننسب الدخل المنخفض, والذي يؤکد تأثير إعلانات القنوات الفضائية في دعم السلوک الشرائي للشباب سواء على متغير الجنس أو مستوى الدخل.
Researcher Name: Dr. Manal Al Mazahra, Department of Journalism and Media Petra University.
Subject: The impact of satellite advertising in supporting the purchasing behavior of Jordanian youth.
 
 
Study Methodology:
The study aimed at detecting the impact of satellite TV advertisements on supporting the purchasing behavior of the Jordanian youth category. The study also attempts to find out the impact of satellite channels on the growing purchasing power of young people, and the role they play to increase youth demand for certain commodities. Of the students of the Faculty of Arts and Sciences at the University of Petra, where the size of the sample (400) individual students (male - female) equally, and the researcher used the questionnaire as a tool to collect. data.
The most Important results:
1-The effect of satellite advertising in supporting the purchasing behavior of both males and females was similar, but in other effects the female ratios were higher than those of males, due to the fact that females spend more time than males in watching satellite TV ads, in addition to the interest of women in Her elegance, makeup and accessories more than males.               
2-Also The results of the study showed that the effect of satellite TV ads in supporting purchasing behavior at different levels of low, middle and high income is somewhat close, but in other effects, the ratios of the middle and high income category are greater than the low income ratios, which confirms the impact of satellite advertising in supporting behavior. Purchasing for young people either on the variable sex or income level.                    
 

الكلمات الرئيسية