الدور التربوي للمسرح المدرسي من وجهة نظر القائمين عليه والمشارکين فيه بالمرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإعلام وثقافة الأطفال، کلية الدراسات العليا للطفولة، جامعة عين شمس.

المستخلص

مستخلص
مشکلة البحث: تتحدد المشکلة في "ما الدور التربوي للمسرح المدرسي من وجهه نظر القائمين عليه والمشارکين فيه"؟، هدف البحث: التعرف على مدى قيام المسرح المدرسي بدوره التربوي في المرحلة الثانوية من وجهه نظر القائمين عليه والمشارکين فيه، حيث يعتمد البحث على منهج المسح الإعلامي، وتمثلت عينة الدراسة في (150) من أخصائى المسرح المدرسي، وعينة قوامها (269) من طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة القاهرة والجيزة والقليوبية، ومن أهم نتائج البحث: - لاتوجد فرق دال إحصائية بين متوسطات درجات الذکور ومتوسطات درجات الإناث للأخصائيين على أبعاد مقياس الدور التربوي للمسرح المدرسي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأخصائيين على أبعاد مقياس الدور التربوي للمسرح المدرسي تبعا لاختلاف سنوات الخبرة (سنة إلى أقل من 5 سنوات- 5 إلى أقل من 10 سنوات- أکثر من 10 سنوات). - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلاب على أبعاد مقياس الدور التربوي للمسرح المدرسي تبعا لاختلاف المحافظة(القاهرة- الجيزة- القليوبية).
 
The educational role of school theatre according to responsibles and participants at secondary schools
The problem of the research: The problem is determined in the "What is the educational role of the school theater from the point of view of the sponsors and participants?" The purpose of the research: To identify the extent to which the school theater in the educational role in the secondary stage from the point of view of the sponsors and participants, The study sample consisted of (150) school theater specialists and a sample of (269) secondary students in Cairo, Giza, The most important results of the research: - There is no statistical difference between the averages of male degrees and the average scores of female specialists on the dimensions of the scale of the educational role of the school theater. - There are statistically significant differences between the average scores of specialists on the dimensions of the educational role of the school theater according to the different years of experience (one year to less than 5 years - 5 to less than 10 years - more than 10 years). - There are statistically significant differences between the averages of the students' degrees on the dimensions of the educational role of the school theater according to the different governorate (Cairo - Giza - Qalioubia).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية