تأثير التابلت في تنمية المهارات التعليمية والتربوية لطلاب التعليم الأساسي دراسة تطبيقية على طلاب الصفين الرابع والخامس الابتدائيين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بکلية التربية النوعية – قسم الإعلام - شعبة الصحافة جامعة المنوفية

المستخلص

  تهدف الدراسة الحالية الى معرفة تأثير استخدام تقنية التابلت على تنمية وتطوير المهارات التعليمية والتربوية لطلاب التعليم الأساسى وقد تکونت عينة الدراسة (120)مفردة  مقسمة (60) مفردة من الصف الرابع و  (60) مفردة من الصف الخامس وقد اتبعت الباحثة المنهج الوصفى فى الدراسة . کما سحب عينة من المعلمين المدربين (30) مفردة على استخدام تقنية التابلت لتقييم تجربة التابلت . واعتمدت أدوات الدراسة على استمارة استبيان لجمع البيانات التى تم تحليلها واختبار الفروض باستخدام برنامج الحزم الاحصائية ( SPSS ) وقد أبرزت الدراسة الدور الايجابى للتابلت فى العملية التعليمية والتربوية وبينت طبيعة العلاقة بين استخدامه فى العملية التعليمية والتربوية وتنمية المهارات التعليمية والتربوية للطلاب وانعکاسها على التفاعلية والاستيعاب . وأوصت الدراسة بتعميم تجربة تطبيق استخدام التقنيات التکنولوجيا الحديثة (التابلت) فى العملية التعليمية والتربوية وتوفير الامکانيات اللازمة المرتبطة بها لتطوير العملية التعليمية والتربوية  و تطبيق معايير الجودة العالمية شاملة جميع محاور العملية التعليمية لتحقيق هذه الاهداف المنشودة .
 
 
Summary
The Impact of Tablets in the Development of Educational Skills for Basic Education Students (Applied Study on Fourth and Fifth Grade Students)
Abstract: This study aim to analyze the impact of tablet technology on developing educational and educational skills for basic education students.
The study sample consisted of (120) individual students divided into group (60) from the fourth grade and (60) from the fifth grade, the current study followed the descriptive approach, in addition to A sample of (30) trained teachers was also drawn on the use of tabulation technology to evaluate the training on tablet.  The study tools depend on a questionnaire to collect the analyzed data to reach the results of the study and test the hypotheses in the Statistical package for social sciences Program (SPSS). The study concentrated on the positive role of the tablets in the educational and educational process. And demonstrated the nature of the relationship between its use in the educational and educational process and the development of educational and educational skills of students and reflect on the interaction and Understanding. The study recommended the generalization of the application of the use of modern technologies in the educational and educational process and providing the necessary capabilities associated with it to develop the educational and educational process. And the implementation of international quality standards, including all aspects of the educational process to achieve these goals.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية