أنشطة العلاقات العامة الإلکترونية الجامعية في الفيس بوک وعلاقتها بثقة الطلاب في جامعاتهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس العلاقات العامة والإعلان بمعهد الإسکندرية العالي للإعلام.

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن معدل استخدام ممارسي العلاقات العامة في الجامعة لموقع فيس بوک لإنجاز أعمالهم ، العلاقات العامة الحوارية عبر موقع فيس بوک في الجامعات وتوافر بيئة مناسبة لها، معدل استخدام موقع فيس بوک من قبل الطلاب للتواصل مع الجامعة ، درجة ثقة الطلاب في الجامعة ، العلاقة بين التفاعلية والحوار الذي يقيمه الطلاب عبر موقع فيس بوک والثقة في الجامعة ، واستخدمت لذلک استمارتي استبيان طبق أحدهما على (64) وهم اجمالي ممارسي العلافات العامة في الجامعات (المنصورة ممثلة للجامعات الحکومية ، والدلتا وحورس ممثلتا للجامعات الخاصة) ، والآخر على (402) من الطلاب بطريقة عينة المصادفة لطلاب الجامعات سالفة الذکر خلال شهري يناير وفبراير 2017. وکانت من أهم نتائج الدراسة:
-        العلاقة بين الحوار التي تقيمة العلاقات العامة في الجامعات وثقة الطلاب فيها کمؤسسة تعليمية علاقة ارتباطية عکسية سواء بين الحوار التي تقيمة الجامعة والثقة من جهة ، أو بين استجابة الطلاب للحوار والثقة.
-       توفر الجامعات مجتمع الدراسة للمممارسين البيئة اللازمة للحوار مثل: الإمکانيات اللازمة للتواصل ، تنوع أسلوب نشر الرسالة ، الحصول على التدريب والدورات ، توافر الفنيين المتخصصين للمساعدة.
-       تفاعلية الطلاب مع الصفحات بتسجيل الإعجاب بالمضامين ، المشارکة بالتعليق ، المشارکة بالتصويت على استطلاعات الرأي ، عمل إشارة  للأصدقائي في المنشورات  والتعليقات ، الارسال إلى مسئولي الصفحة عند الاستفسار ، النشر على الصفحة.
 
univrsity electronic public relations activities on face book and its relationship with the students confidence in their univrsities
 
The study aimed to reveal the rate of usege of PR practitioners at the University for Facebook to achieve their work, dialogue PR through Facebook in universities and the availability of a suitable environment, the rate of use of the Facebook by students to communicate with the university, The relationship between the interactive and the dialogue conducted by students through the Facebook site and confidence in the university, and used the form of a questionnaire applied one of the (64), the total practitioners of PR in universities (Mansoura representing government universities, Delta and Horus representatives of private universities), and the other on (402) Manal Students in a sample manner encountered by the students of the above universities during the months of January and February 2017. The most important results of the study:
- The relationship between the dialogue that evaluates the PR in the universities and the students 'trust in them as an educational institution is an inverse correlation between the dialogue that values ​​the university and the trust on the one hand or between the students' response to dialogue and trust.
- Universities provide the study community to practitioners the environment needed for dialogue such as: the possibilities for communication, diversity of the method of dissemination of the message, access to training and courses, availability of specialized technicians to help.
- Students interact with pages by admiring content, commenting, participating in voting on polls, making a reference to my friends in publications and comments, sending to page officials when asked, posting on the page.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية