تحسين صورة الإسلام والمسلمين على الفضائيات الإسلامية خلال فترة التحول الديمقراطي العربي (دراسة ميدانية على طلبة الإعلام المصريين).

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد في کلية الإعلام ـ جامعة الأزهر

المستخلص

تحددت مشکلة الدراسة في دراسة ومعرفة الدور الذي تؤديه الفضائيات الإسلامية في تحسين الصورة السلبية للإسلام والمسلمين، کما يراه طلبة الإعلام المصريون سلبًا وإيجابًا، في ضوء عملية التحول الديمقراطي في المنطقة العربية.
أهداف الدراسة: تسعى الدراسة إلى تحقيق الأهداف الآتية:
1ــ معرفة أنماط ومستويات تعرض المبحوثين من دارسي الإعلام المصريين من طلبة الجامعة نحو الفضائيات الإسلامية، ومدى ثقتهم ورضاهم عن الدور الذي تؤديه هذه الفضائيات بصفة عامة لدى الجمهور العربي في ضوء الأحداث التي تمر بالمنطقة العربية بصفة خاصة.
2ـ معرفة الدور الذي تؤديه الفضائيات في تحسين صورة الإسلام والمسلمين کما يراه الشباب من دارسي الإعلام المصريين.
3ــ معرفة أهم السلبيات والمعوقات التي تحول دون تحقيق الهدف السابق.
منهج الدراسة: استخدم الباحث منهج المسح بالعينة من دارسي الإعلام المصريين لمعرفة آرائهم نحو مدى ثقتهم ورضاهم عن الدور الذي تقوم به الفضائيات الإسلامية في معالجة أساليب وعوامل تحسين الصورة السلبية عن الإسلام والمسلمين، وأهم هذه القنوات من وجهة نظرهم.
أدوات الدراسة: استخدم الباحث أداتي الملاحظة العلمية والاستقصاء.
العينة التي تم إجراء الدراسة عليها: تتمثل في مائتي مفردة من هؤلاء الشباب الدارسين للإعلام من طلاب الفرقتين الثالثة والرابعة ممن لديهم اهتمام بالقضية محل الدراسة من البنين والبنات بصفة عشوائية، من جامعات الأزهر والقاهرة و 6 أکتوبر.
الفترة الزمنية للدراسة: يتحدد المجال الزمني للدراسة في الفترة من أول مايو 2011م إلى أول أغسطس 2011م .
أهم النتائج الرئيسة التي توصل إليها الباحث:      
1ـ جاءت نسبة من قالوا إن الفضائيات الإسلامية تعمل على تحسين صورة الإسلام والمسلمين – إلى حد ما – في المرتبة الأولى بنسبة (56.1%).
2ـجاء التصدي لتشويه صورة الإسلام والمسلمين لدى الغرب في المرتبة الأولى بنسبة (56.5%) ثم التشدد من قبل الأئمة والدعاة في المرتبة الثانية بنسبة (43.5%).
3ـ جاءت قناة الناس في المرتبة الأولى لأهم ثلاث قنوات، ثم قناة الرحمة، ثم قناة اقرأ.

 
Researcher name: Prof. Arafa A. Amer
Assistant Professor in the Faculty of Mass Communication - Al-Azhar University
Title: Improving the image of Islam and Muslims on Islamic satellite channels during the period of Arab democratic transformation (a field study on Egyptian media students).            
The problem statement: The problem of the study is determined in knowing the role played by Islamic satellite channels in improving the negative image of Islam and Muslims, in the light of the process of democratic transformation in the Arab region.
Study Objectives: The study seeks to achieve the following objectives:
1-Knowing the patterns and levels of exposure of the Egyptian media students to the Islamic satellite channels and the extent of their confidence and satisfaction with the role played by these satellite channels in general in the Arab public in light of the events going on in the Arab region in particular.                             
2-to know the role played by satellite channels in improving the image of Islam and Muslims as seen by young Egyptian media students.
3-to know the most important negatives and obstacles that prevent the achievement of the previous goal.
The Methodology: The researcher used the tools of scientific observation and survey.
The sample of the study consisted of two hundred from the third and fourth year students who are interested in the issue in question, boys and girls randomly, from the universities of Al-Azhar, Cairo and October 6.
Duration of the study: The period of study is determined from the period of May 1, 2011 to August 1, 2011.
The main findings of study:
1-The percentage of those who said that Islamic satellite channels work to improve the image of Islam and Muslims - to some extent - ranked first by (56.1%).
2-to address the distortion of the image of Islam and Muslims in the West in the first place (56.5%) and then hardening by imams and preachers in the second place (43.5%).

3-channel came people in the first place for the three most important channels, then the channel of mercy, and then read.

الكلمات الرئيسية