الأداء الحالي لسياسة الإعلان بالبنوک التجارية الفلسطينية دراسة وصفية تحليلية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المشارک ـ قسم العلاقات العامة ـ کلية الإعلام ــ جامعة الأقصى

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على نظرة المسئولين عن النشاط الإعلاني بالبنوک الفلسطينية لتقبل وفهم طبيعة الإعلان وأهميته، والتعرف على الأداء الحالي لوظيفة الإعلان بالبنوک محل الدراسة، وإذا ما کان يتم وضع المتطلبات الضرورية للمفهوم التسويقي موضع التطبيق العملي عند ممارسة هذه الوظيفة أم لا.
نوع الدراسة والعينة:
وتنتمي هذه الدراسة إلى مجموعة البحوث الوصفية التي ترکز على وصف طببعة وسمات وخصائص مجتمع معين أو موقف أو جماعة أو فرد، وتم الاعتماد على أسلوب الحصر الشامل، وکانت وحدة المعاينة مدير التسويق أو من ينوب عنه في کل بنک، وقد بلغ عدد البنوک التجارية الفلسطينية العاملة في الضفة الغربية وغزة 2007م 10 بنوک لم يستجب منها للدراسة سوى 9 بنوک تمثل 90% من مجتمع الدراسة.
أدوات الدراسة: 
استخدمت أداة الاستبيان لمدة شهر في الفترة من 20/11/2007م حتى 20/12/2007م .
نتائج الدراسة:
توصلت إلى مجموعة من النتائج يتمثل أهمها في:
1ـ وجود قصور في حجم القوى العاملة بالبنوک التي تمتلک قسمًا للإعلان.
2ـ عدم توافر خطة إعلانية في البنوک للترويج لخدماتها المصرفية.
3ـ استعانة إدارات الإعلان في البنوک التجارية الفلسطينية بوکالات الإعلان.
4ـ صحة الفرض الأساسي للدراسة القائل أنه بالرغم من وجود اتجاهات إيجابية لدى الکثير من البنوک التجارية الفلسطينية نحو نشاط الإعلان وأهميته فإن الممارسات الفعلية لهذا النشاط لا تعکس هذه الاتجاهات.
 
 
Researcher Name: Prof. Ahmed I. Hammad
Associate Professor, Department of Public Relations, Faculty of Information, Al-Aqsa University
Title: Current Performance of Advertising Policy in Palestinian Commercial Banks Descriptive and Analytical Study.
Objectives of the study:
This study aims to identify the perception of the officials responsible for advertising activity in the Palestinian banks to accept and understand the nature of advertising and its importance, and to identify the current performance of the advertising function in the banks under study, and whether the necessary requirements of the marketing concept are put into practice in the exercise of this function or not.                                
Methodology:
This study belongs to the descriptive research group which focuses on describing the nature, characteristics and characteristics of a particular society, situation, group or individual. The methodology was based on a comprehensive inventory. The sampling unit was the marketing director or his representative in each bank. In the West Bank and Gaza in 2007, only 10 banks responded to the study, with only 9 banks representing 90% of the study population.                                      
Study tools:
The questionnaire tool was used for one month from 20/11/2007 to 20/12/2007.
The most important Results:
  1-There are shortcomings in the size of the workforce of banks that have a section for advertising.                                                 
 2-The lack of an advertising plan in banks to promote their banking services.                                                                           
3-the use of advertising departments in the Palestinian commercial banks advertising agencies.                                        
4-The validity of the basic hypothesis of the study that although there are positive trends in many Palestinian commercial banks towards advertising activity and its importance, the actual practices of this activity does not reflect these trends.                   

الكلمات الرئيسية