اتجاهات عينة من الجمهور المصري نحو إذاعة الأغاني الوطنيـة أثناء تأهل المنتخـب المصـري لکأس العـالم وکـأس الأمم الإفريقية 2010

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإذاعة والتليفزيون، المعهد العالي للإعلام وفنون الاتصال، مدينة الثقافة والعلوم – 6 أکتوبر

المستخلص

الهدف من الدراسة: التعرف على اتجاهات عينة من الجمهور المصري نحو إذاعة الأغاني الوطنية بشکل مکثف عند کل مباراة من مبارايات تأهل المنتخب المصري لکأس العالم وکأس الأمم الإفريقية 2010.
نوع الدراسة والمنهج المستخدم وأدوات جمع البيانات: تعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية باستخدام منهج المسح للحصول على البيانات والمعلومات اللازمة للدراسة والاعتماد على استمارة استبيان بالمقابلة مع عينة من الجمهور المصري.
عينة الدراسة: تم جمع البيانات من عينة مکونة من (426) مفردة من سکان مدينتي القاهرة والجيزة، وأجري التطبيق خلال شهر يناير أثناء الجولة السادسة والأخيرة من التصفيات الإفريقية المؤهلة لنهائيات کأس العالم 2010 بجنوب إفريقيا وکأس الأمم الإفريقية بأنجولا في نفس العام.
أهم ما توصلت إليه الدراسة:
-    وجود علاقة وثيقة بين ترکيب اللغة وبين طريقة استخدام الناس لهذه اللغة لإثارة المعاني في داخلهم حيث أکدت النتائج أهمية الأغنية الوطنية في حياتنا واعتبارها رسالة إعلامية هامة تمثل رمزاً يجعلها وسيلة للتفاهم والتواصل والتعبير عن العواطف والمشاعر الوطنية خاصة عندما تحمل بصور وألحان ونغمات تستدعي عند المتلقين صوراً ذهنية فتخلق منظوراً ثنائياً بين اللفظ أو الرمز والمعنى الذي يستدعيه.
-   کما أکدت نتائج الدراسة موافقة (76.6%) من مفردات العينة على تأثير الأغاني الوطنية على زيادة التعصب لدى الجمهور وأظهرت النتائج أن الصور المصاحبة لهذه الأغاني تلعب دوراً في زيادة هذا الشعور وعبرت مفردات العينة عن ذلک بجمل (تزيد من السلوک العنيف، العداء ضد الفريق المنافس، تلغي الإحساس بمتعة المشاهدة، تجعل النتيجة أشبه بنتيجة معرکة حربية، زيادة العداء بين أبناء الوطن العربي)
Title: Attitudes of a sample of the Egyptian public towards the broadcasting of national songs during the Egyptian team's qualification for the World Cup and the African Cup of Nations 2010
Researcher name: Dr. Ghada Hossam El Din Mohamed, Lecturer, Department of Radio and Television, Higher Institute of Media and Communication Arts, City of Culture and Science - 6th of October

objective of the study: To identify the trends of a sample of the Egyptian public towards the broadcasting of national songs intensively at each match of the Egyptian team to qualify for the World Cup and the African Cup of Nations 2010.

Type of study, methodology used and data collection tools: This study is one of the descriptive studies using the survey method to obtain the data and information necessary for the study and relying on a questionnaire with a sample of the Egyptian public.
Sample of the study: The data were collected from a sample of (426) individual inhabitants of Cairo and Giza cities.The application was conducted during the month of January during the sixth and final round of African qualifiers for the 2010 World Cup in South Africa and the African Cup of Nations in Angola in the same year.
The most important findings of the study:
1-There is a close relationship between the structure of the language and the way people use this language to provoke meanings within them. A mentality creates a dual perspective between the word or symbol and the meaning it invokes.
2-The results of the study confirmed (76.6%) of the sample vocabulary on the impact of national songs on increasing intolerance in the public and the results showed that the accompanying pictures of these songs play a role in increasing this feeling and expressed the vocabulary of the sample in this statement (increase violent behavior, hostility against the team The rival, eliminates the sense of enjoyment, makes the result more like the outcome of the battle of war, the increase of hostility among the people of the Arab world)
 

الكلمات الرئيسية