الهدف من الدراسة: الکشف عن الدور الذي ينبغي أن يؤديه الإعلام الإسلامي في کيفية التصدي وطريقة المواجهة للمذاهب الفکرية الوافدة وآلية وضع الخطط للإعلام الإسلامي، کي ينجح في الاضطلاع بدوره في الدفاع عن الإسلام وقضاياه ودفع شبهات المذاهب الفکرية الوافدة والمعادية للفکر الإسلامي. نوع الدراسة والمنهج المستخدم: تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات التأصيلية التي تنتشر في دراسات الإعلام الإسلامي، واستخدم الباحث في هذه الدراسة منهج المسح. أدوات جمع البيانات: تمثلت أدوات جمع البيانات في المسح المکتبي لنتائج الدراسات والبحوث التي تناولت الإعلام الإسلامي وکذلک الکتب التي تناولت التيارات والمذاهب الفکرية المعاصرة المناهضة للإسلام وکذلک أيضا الکتب التي تناولت عمليات التخطيط الإعلامي، المقابلة غير المقننة. أهم ما توصلت إليه الدراسة: - تحولت ساحة الصراع بين الإسلام وأعدائه من ميدان الجسد إلى ميدان الفکر ، وتحولت فيها الوسائل من مادية إلى وسائل فکرية وإعلامية ، وحتى لا يقع المسلمون فريسة لذلک الصراع عليهم امتلاک أدواته ومن أهمها الإعلام ووسائله ، ولذلک يجب على الإعلام الإسلامي أن يخرج من حالته التي عليها وأن يکون على مستوى العصر الذي نعيشه ، فيستخدم کافة وسائل الاتصال العصرية المتاحة. - ضرورة تمکين الإعلاميين المسلمين من أحدث تقنيات وسائل الإعلام والاتصال وکافة وسائل الجذب الإعلامي ، حتى يتمکنوا بما لديهم من قدرات فکرية أن يواجهوا باقتدار أصحاب المذاهب الفکرية الوافدة والمعادية للإسلام . - ضرورة قيام وسائل الإعلام في العالم الإسلامي بدورها في عملية التحصين الثقافي والوعي الحضاري وتقديم النماذج القدوة لأبناء الأمة ، وأن تبني الشخصية وتحمل الرسالة وتثير الاقتداء وان تقوم بمواجهة الإعلام الغازي والمعادي للمسلمين .
Title: the role of the Islamic media in the face of the intellectual doctrines, an inherent study. Researcher name: Dr. Shuaib Abdul Moneim Al Ghobashi, Associate Professor of Media at Al-Azhar University in Cairo and Kingdom of Bahrain Objective of the study: To reveal the role that the Islamic media should play in how to address and confront the incoming ideological doctrines and the mechanism of making plans for the Islamic media, in order to successfully play its role in defending Islam and its causes and pushing suspicions of incoming and anti-Islamic doctrines. Type of study and methodology used: This study belongs to the original studies that spread in the studies of Islamic media, the researcher used in this study the survey methodology. Data collection tools: Data collection tools were the desktop survey of the results of studies and researches dealing with Islamic media as well as books dealing with contemporary currents and intellectual doctrines anti-Islam as well as books dealing with media planning processes, the corresponding codified. The most important findings of the study: 1-The arena of conflict between Islam and its enemies has shifted from the field of the body to the field of thought, and the means have shifted from material to intellectual and media, so that Muslims do not fall prey to that conflict they have to own its tools, the most important of which is the media and its means, so the Islamic media must come out of its state and be at the level of our era, using all the means of modern communication available. 2-The need to enable Muslim media professionals from the latest techniques of media and communication and all means of media attraction, so that they can with their intellectual abilities to ably face the owners of intellectual doctrines incoming and anti-Islam. 3-The need for the media in the Islamic world to play its role in the process of cultural immunization and awareness of civilization and to provide role models for the people of the nation, and to build character and carry the message and provoke emulation and to confront the media invasive and anti-Muslim.
الغباشي, شعيب عبد المنعم. (2011). دور الإعلام الإسلامي في مواجهة المذاهب الفکرية الوافدة، دراسة تأصيلية.. مجلة البحوث الإعلامية, 35(35- ج2), 429-466. doi: 10.21608/jsb.2011.64437
MLA
شعيب عبد المنعم الغباشي. "دور الإعلام الإسلامي في مواجهة المذاهب الفکرية الوافدة، دراسة تأصيلية.", مجلة البحوث الإعلامية, 35, 35- ج2, 2011, 429-466. doi: 10.21608/jsb.2011.64437
HARVARD
الغباشي, شعيب عبد المنعم. (2011). 'دور الإعلام الإسلامي في مواجهة المذاهب الفکرية الوافدة، دراسة تأصيلية.', مجلة البحوث الإعلامية, 35(35- ج2), pp. 429-466. doi: 10.21608/jsb.2011.64437
VANCOUVER
الغباشي, شعيب عبد المنعم. دور الإعلام الإسلامي في مواجهة المذاهب الفکرية الوافدة، دراسة تأصيلية.. مجلة البحوث الإعلامية, 2011; 35(35- ج2): 429-466. doi: 10.21608/jsb.2011.64437