التماس المعلومات المرتبطة بقضايا التعليم قبل الجامعي عبر مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بظاهرة قلق المستقبل لدى الأسرة المصرية.(دراسة ميدانية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس بقسم الصحافة والنشر بکلية الإعلام-جامعة الأزهر

المستخلص

تحددت مشکلة الدراسة في دراسة طبيعة تأثير التعرض لقضايا التعليم قبل الجامعى بمواقع التواصل الاجتماعى على قلق المستقبل لدى الأسرة المصرية، حيث سعت الدراسة إلى التعرف على مدي حرص المبحوثين على متابعة هذه القضايا عبر هذه المواقع، ومدي تفاعلهم معها، وثقتهم فيها، وأبرز قضايا التعليم الجامعي، ومظاهر القلق المستقبلي لدي الجمهور، والتأثيرات الناجمة عن هذا التعرض، من خلال دراسة وصفية، اعتمدت على منهج المسح، وأداة الاستبيان، بالتطبيق على عينة عمدية من الأسر المصرية.
وتوصلت الدراسة إلي عدة نتائج أبرزها:
جاء حرص المبحوثين على استخدام مواقع التواصل الاجتماعي لمتابعة قضايا التعليم قبل الجامعي "بشکل دائم" في المرتبة الأولي بنسبة 53.5%، فيما جاءت "الثقة إلي حد ما" في المضامين المطروحة عن هذه القضايا، في المرتبة الأولي بنسبة76.5%. وقد تصدر "مشروع نظام التعليم الثانوي المعدل" أبرز قضايا التعليم قبل الجامعي في المواقع محل الدراسة، بنسبة90%، فيما جاءت قضية "تسريب الامتحانات" في المرتبة الثانية بنسبة 58%. وأشارت النتائج الخاصة بتوقعات المبحوثين لتطورات هذه القضايا، إلي أنها تحدث قلقا واضطرابا لدي الطلاب وأسرهم، وتشعرهم بالخوف من المستقبل، وأن أبرز مظاهر هذا القلق لدي المبحوثين هي:ظهور حالة من التوتر الدائم داخل الأسرة،سيطرة الاضطراب الفکري علي الأفراد،الانطواء والعزلة. وکانت أبرز التأثيرات المرتبطة بالتعرض هي:التعرف على معلومات جديدة مرتبطة بقضايا التعليم قبل الجامعي، الشعور بالقلق على المستقبل، وافتقاد الترکيز في الاستذکار والدافعية للإنجاز، وعدم القدرة على التخطيط للمستقبل.وقد اتضح وجود علاقة ارتباطية بين تفاعل المبحوثين مع المضامين، ودرجة القلق من المستقبل، ووجود علاقة ارتباط بين مستويات ثقة المبحوثين في المضامين المنشورة، وقلق المستقبل لديهم،مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المبحوثين فيما يتعلق بالنوع ومحل الإقامة، وقلقهم من المستقبل.
 
The problem statement
The problem of the study was determined in analyzethe effect of exposure to pre-university education issues on social media sites on the resigned concern of the Egyptian family, as the study sought to identify the extent of the researchers ’keenness to follow these issues through these sites and the extent of their interaction with them, their confidence in them, and the most prominent social education issues and manifestations Future anxiety of the public, and the effects of this exposure through a descriptive study, based on the survey methodology and the questionnaire tool, by applying it to an intentional sample of Egyptian families.                                                                                                    


 
The most important results

The respondents' keenness to use social networking sites to follow up on education issues came to the university being said permanently in the first place by 53.5%, while "confidence to some extent" came in the first place with 76.5%.

 

The "Modified Secondary Education System" project was the most prominent issue of pre-university education at the sites under study by 90%, while the issue of "leaking exams" came second with 58%.

 

The results of the respondents' expectations of the developments of these issues indicated that they will cause anxiety and turmoil among students and their families and make them feel fearful about the future, and that the most prominent manifestation of this concern among the respondents is the emergence of a state of permanent tension within the family, the control of intellectual disorder on individuals, introverted and isolated.

 

The most prominent effects associated with exposure were: identification of new information related to pre-university education issues, feelings of anxiety over the future, lack of focus, and an inability to plan for the future, and it was clear that there was a correlation between the interaction of the respondents with the contents, the degree of anxiety of the future, and the existence of a relationship Its correlation between respondents' confidence levels in published content, and their future anxiety, with statistically significant differences between respondents regarding gender and domicile, and their concern for the future.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية