تقييم النخبة الإعلامية لأداء مقدمي البرامج الحوارية في الإذاعات المصرية دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس بقسم الإذاعة والتليفزيون کلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات القاهرة – جامعة الأزهر

المستخلص

استهدفت الدراسة رصد مدى التزام مقدمي البرامج الحوارية في الإذاعات المصرية بالمعايير المهنية والأخلاقية والمسئولية الاجتماعية من وجهة نظر النخبة الإعلامية، إضافة إلى کشف المعوقات التي تعوق الأداء الإعلامي لمقدمي البرامج الحوارية في الإذاعات المصرية، والتعرف على مقترحات النخبة لتطوير الأداء الإعلامي لمقدمي البرامج الحوارية في الإذاعات المصرية.
اعتمدت الباحثة في هذه الدراسة على منهج المسح بشقه الميداني، وتمثلت أداة الدراسة في استمارة الاستبيان، تم إجراء هذه الدراسة الميدانية على عينة عمدية من النخبة الإعلامية المصرية من مستمعي الإذاعات المصرية قوامها 120 مفردة موزعة بالتساوي (60 مفردة من المهنيين العاملين في المجال الإعلامي، 60 مفردة من الأکاديميين (أساتذة الإعلام في الجامعات المصرية) .
وتوصلت الدراسة إلى أن من يستمعون إلى الإذاعة (أحيانا) في المرتبة الأولي بنسبة 49.1%، تلاها في المرتبة الثانية من يستمعون للإذاعات بشکل دائم بنسبة 34.2%، ثم جاء الاستماع نادرا في الترتيب الثالث بنسبة 16.7%.
- تصدر إذاعة البرنامج العام باعتبارها أکثر الإذاعات استماعا من قبل النخبة، يليها إذاعة راديو 9090 حيث جاءت في المرتبة الثانية، بينما جاء البرنامج الثقافي في المرتبة الأخيرة من حيث استماع النخبة الإعلامية لها.
- جاء برنامج کلام بالمصري کأکثر البرامج الإذاعية استماعا من قبل النخبة الإعلامية المصرية بمتوسط بلغ 2.1583، يليه برنامج لدى أقوال أخري بمتوسط 2.0083، ثم برنامج بصراحة بمتوسط بلغ 1.8750.
- تصدر الموضوعات الاجتماعية کأکثر الموضوعات التي تناقشها البرامج الحوارية بالإذاعات المصرية بمتوسط بلغ 2.6833، يليها الموضوعات الاقتصادية بمتوسط 2.2917، ثم الموضوعات السياسية بمتوسط بلغ 2.2417.
- فيما يتعلق بمعايير الأداء الإعلامي حيث جاء ملتزم إلى حد ما في المقدمة بنسبة 38.3%، وهو ما يوضح التزام مقدمي البرامج الحوارية نوعا ما بمعايير الأداء الإعلامي، ثم ملتزم بنسبة 33.4%، وأخيرا غير ملتزم بنسبة 28.3%.
 
Dr. Reham Marzouk Ibrahim Abd El-Dayem
Assistant at Radio and Television Department
Faculty of Islamic and Arabic Studies
   For Girls - Cairo - Al Azhar University
 
The study aimed to monitor the commitment of the talk show hosts in the Egyptian radio to the professional standards, ethics and social responsibility from the point of view of the media elite. In addition to uncovering the obstacles that hinder the media performance of the talk show hosts in the Egyptian radio stations, and identify the elite's proposals for developing the media performance of the talk show hosts in Egyptian radio stations.
In this study, the researcher relied on the survey methodology in the field and the study tool was in the questionnaire form. This field study was conducted on a sample of the Egyptian media elite of Egyptian radio listeners consisting of 120 terms distributed equally (60 terms of professionals working in the media field, 60 terms of academics (Media professors in Egyptian Universities).
The study found that those who listen to the radio (sometimes) ranked first by 49.1%, followed by the second place of those who permanently listen to radio broadcasts by 34.2% then listening to the radio rarely came in the third ranking by 16.7%.
General Program Radio ranked as the most listened to by the elite, followed by Radio 9090 where it came in second place, while the cultural Radio came in last place as the media elite listening to it.
Kalam Belmasry Program came as most-listened-to radio programs by the Egyptian media elite with an average of 2.1583, followed by Lady Aqwal Okhra Program with an average of 2.0083, then Bsaraha program with an average of 1.8750.
Social topics ranked as the most discussed topics in the Egyptian radio broadcasts with an average of 2.6833, followed by economic topics with an average of 2.2917then political topics with an average of 2.2417.
With respect to media performance standards, it was somewhat committed to standards by 38.3%, then committed to standards by 33.4%and finally 28.3% uncommitted.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية