مستقبل العلاقة بين الإعلام والتعليم في ظل ثورة المعلومات - دراسة تطبيقية على أعضاء هيئة التدريس في تخصص الإعلام والتربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقنين رؤية أعضاء هيئة التدريس في تخصصي الإعلام والتربية للدور المحتمل للإعلام في منظومة التعليم الجامعي وقبل الجامعي، وتقنين إمکانية وضع مناهج التعليم النظامي أو ما يرتبط بها على الانترنت من خلال رؤية أعضاء هيئة التدريس لهذا المجال، وتحديد المجالات التعليمية التي يمکن أن يتوسع فيها الدور الإعلامي مستقبلاً، وتنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية، واتبع الباحث أساليب المنهج الوصفي في جمع ومعالجة عرض النتائج، واستخدمت الدراسة صحيفة استبيان لجمع البيانات من المبحوثين، وتم اختيار عينة قوامها مائة مفردة من أعضاء هيئة التدريس من العاملين في الجامعات المصرية مناصفة بين التربويين والإعلاميين بواقع (50) مفردة من کل تخصص، تم اختيارهم ليمثلوا معظم الجامعات المصرية وکافة المداخل التعليمية (الجامعات الحکومية، الجامعات الخاصة، جامعة الأزهر)، وتم تنفيذ الدراسة خلال النصف الثاني من عام 2000م، وأظهرت النتائج أن غالبية العينة يوافقون على وضع المنهج أو بعض الوحدات المرتبطة به على الإنترنت، وأن معظم مفردات العينة يتوقعون "دوراً ما" للإعلام في منظومتي التعليم الجامعي وقبل الجامعي، کما توقع المبحوثون بعض المخاطر التي يمکن أن تنتج عن توسع الدور الإعلامي في التعليم، کما لا توجد فروق بين رؤية الإعلاميين والتربويين نحو الدور المحتمل للإعلام في العملية التعليمية.
--------------------------------------------------------------
The study aimed to codify the vision of faculty members in the media and education specialization of the potential role of media in the university and pre-university education system, and to codify the possibility of developing formal education curricula or related online through the vision of faculty members in this field, and to identify educational areas that can be expanded In it the media role in the future, and this study belongs to descriptive studies, and the researcher followed the descriptive approach methods in collecting and processing the presentation of results, and the study used a questionnaire newspaper to collect data from the respondents, and a sample of one hundred individual members of the teaching staff was chosen Of the workers in the Egyptian universities, 50 teachers are from 50 students from each major, who were chosen to represent most Egyptian universities and all educational entrances (public universities, private universities, Al-Azhar University), and the study was implemented during the second half of 2000.                                                         
The results showed that the majority of the sample agree to place the curriculum or some of the related units on the Internet, and that most of the sample's vocabulary expect a "role" for the media in the university and pre-university education systems, and the researchers expected some of the risks that could result from the expansion of the media role in education, There are also no differences between media professionals and educators towards the potential role of the media in the educational process.                         

الكلمات الرئيسية