التسويق الاجتماعي نحو أجندة لحملات التغيير الاجتماعي في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بکلية الإعلام - جامعة القاهرة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على معنى التسويق الاجتماعي والفرق بينه وبين التسويق التجاري، والتعرف على بعض أسباب نجاح أو فشل حملات التغيير الاجتماعي من خلال عرض بعض النماذج لهذه الحملات، والتعرف على العناصر الأساسية التي يجب مراعاتها عند التخطيط لحملات التغيير الاجتماعي، وأهم القضايا التي يجب أن تدرج في أجندة التسويق الاجتماعي في المجتمع المصري، وخلصت الدراسة إلى أن التسويق الاجتماعي يعتبر أحد مجالات التسويق بصفة عامة، حيث أنه لم يعنى بالسلع فقط وإنما امتد ليشمل الخدمات والأفکار التي يمکن اعتبارها أوجه نشاط غير ملموسة، تهدف إلى إشباع رغبات واحتياجات معينة لدى الجماهير، کما أن تبني الأفکار الجديدة – والذي يعتبر جوهر التسويق الاجتماعي – يعتبر من أهم الوسائل التي تعمل على تنمية المجتمعات، ولذلک لابد أن تنطوي الحملات الإعلامية على سلسلة من العمليات والجهود المخططة بدقة والتي تسعى إلى تحقيق أهداف محددة، والقاعدة الأساسية هي أن الحملات الجديدة تتعلم من أوجه النجاح وأوجه الفشل التي صادفت الحملات الأخرى من أجل التوصل لمفاهيم وأساليب واستراتيجيات وتکتيکات جديدة يتم اقتراحها بناء على نتائج هذا التحليل، ولذلک فلابد أن يسعى التسويق الاجتماعي إلى التعرف على حاجات الجماهير ومشکلاتها الاجتماعية بحيث يتم ترجمتها في شکل خدمات أو أفکار، کما يمکن الاستفادة من کافة أساليب الإبهار الإعلاني لترويج الخدمات والأفکار والقيم والسلوکيات المفيدة للمجتمع، وقد حددت الدراسة عدداً من القضايا المهمة في المجتمع المصري التي يجب أن يقوم التسويق الاجتماعي بالتوعية والتعريف بها وهي: المشکلة السکانية، محو الأمية، إدمان المخدرات، إصابات الطرق، الحفاظ على البيئة.
----------------------------------------------------------
The study aimed to identify the meaning of social marketing and the difference between it and commercial marketing, and to identify some of the reasons for the success or failure of social change campaigns by presenting some examples of these campaigns, and to identify the basic elements that must be taken into account when planning social change campaigns, and the most important issues that must Include in the social marketing agenda in the Egyptian society.             
-The study concluded that social marketing is considered one of the areas of marketing in general, as it was not concerned with goods only, but also extended to include services and ideas that can be considered aspects of intangible activity, aiming to satisfy desires and desires Certain needs of the masses, and the adoption of new ideas - which is the essence of social marketing - is one of the most important means that work to develop societies, and therefore media campaigns must involve a series of carefully planned processes and efforts that seek to achieve specific goals, and the basic rule is The new campaigns learn from the successes and failures that other campaigns encountered in order to reach new concepts, methods, strategies and tactics that are proposed based on the results of this analysis. Therefore, social marketing must seek to identify the needs of the masses and their social problems It is necessary to translate it into services or ideas, and all methods of advertising dazzling can be used to promote services, ideas, values, and behaviors that are beneficial to society. The study has identified a number of important issues in the Egyptian society that social marketing must raise awareness and define as: the population problem, Literacy, drug addiction, road injuries, environmental conservation.                                      

الكلمات الرئيسية