هدفت الدراسة إلى التعرف على أهمية قياس الرأي العام في مختلف النظم قديماً وحديثاً، وأسباب وخصائص أساليب قياس الرأي العام في الرؤية الإسلامية وأثرها في المجتمع المسلم، وأوجه الشبه والاختلاف بين أساليب قياسات الرأي العام في الدراسات الإعلامية العامة وقياس الرأي العام في الإعلام الإسلامي، بهدف إظهار ما تتميز به أساليب قياس الرأي العام في الإسلام، وکيف يمکن أن تسهم مساهمة حقيقية في تلافي أوجه النقد والقصور في أساليب قياسات الرأي العام في النظم الديمقراطية، ووضع تصور لقياس الرأي العام في المجتمع المسلم يجمع بين الأصالة والمعاصرة، واعتمدت الدراسة على منهجين، الأول المنهج الاستنباطي حيث تقتضيه طبيعة هذه الدراسة التأصيلية لتحديد مصطلحات الدراسة والوقوف على دلالات النص عند المفسرين وشُرَّاح الأحاديث الموثوقين، والثاني هو المنهج المقارن لمقارنة ما توصلت إليه من دلالات نصوص الوحي وفهم السلف الصالح لهذه النصوص وتطبيقاتهم لقياس الرأي العام بما تطرحه الدراسات الإعلامية في هذا الموضوع. ومن أهم ما توصلت إليه الدراسة:
- لا حرج في استخدام آلية قياس الرأي في الدراسات الإعلامية العامة لقياس الرأي العام في المجتمع المسلم سواء ما کان منها يوسم بالأساليب الکمية أو الأساليب الکيفية، فالعبرة بمشروعية القياس وأهلية القائم به وسلامة قصده ونبل الغاية والتزامه بالحق والعدل وبعده عن الهوى والجور، وکل هذه الاحترازات تضمن حيدة آلية أساليب القياس.
- إن الرأي العام لا يشرع مطلقاً کما في النظم الديمقراطية التي ترى رأي أغلبية الناس، أما الرأي العام الإسلامي فإنه مهتدي بهدي الوحي بشقيه، وعلى ذلک فإن قياسات الرأي العام هذه تقدم لنا معلومات وبيانات ولا تعد أحکاماً ولا حتى مؤشرات أو محددات لاتجاهات الرأي العام الإسلامي ما لم توزن هذه المعلومات بمعيار الشرع ومقاصد الشريعة الأساسية.
- إن الإعلام بنتائج قياسات الرأي العام في الواقع المعاصر ليس على کل حال، بل يخضع لعدة اعتبارات منها جدارة نتائج القياس، وقدرة القائم بالاتصال على الاستفادة من البيانات، والمصلحة من اطلاع الناس على نتائج القياس، وتخضع نتائج قياس الرأي العام في المجتمع المسلم لضوابط النشر ولعل أهمها عدم نشر النتائج إذا کانت سبباً للبلبلة والفرقة بين جماعة المسلمين، أو ستؤدي إلى تعميم الأهواء أو الخرافات، وينبغي عند النشر النظر للمصلحة العامة للمجتمع المسلم وليس للمصالح الفردية أو الخاصة.
----------------------------------------------------------
The study aimed to identify the importance of measuring public opinion in various systems, past and present, the reasons and characteristics of methods of measuring public opinion in the Islamic vision and its impact on Muslim society, and the similarities and differences between methods of measuring public opinion in public media studies and measuring public opinion in Islamic media, with the aim of showing What is characterized by the methods of measuring public opinion in Islam, and how can it make a real contribution to avoiding criticisms and shortcomings in the methods of measurements of public opinion in democratic systems, and to develop a concept for measuring public opinion in Muslim society that combines originality and contemporarily, and the study was adopted It is based on two approaches, the first is the deductive approach, where the nature of this original study requires to define the terms of the study and determine the semantics of the text among the interpreters and explanations of reliable hadiths. Informative on this topic. The most important findings of the study:
-There is nothing wrong with using a mechanism for measuring opinion in public media studies to measure public opinion in the Muslim community, whether it is marked by quantitative methods or qualitative methods, so the expression of the legitimacy of the measurement and the eligibility of the one who is doing it Monitors the mechanism of measurement methods.
- Public opinion is not legalized at all, as in the democratic systems that see the opinion of the majority of people. As for Islamic public opinion, it is guided by the guidance of revelation in its two parts. Therefore, these public opinion measurements provide us with information and data and are not provisions, not even indicators or determinants of the trends of Islamic public opinion. Unless this information is weighed against the Sharia standard and the basic purposes of Sharia.
- The media of the results of public opinion measurements in the contemporary reality is not in any case, but is subject to several considerations, including the merit of the measurement results, the ability of the communicator to benefit from the data, and the interest of informing people about the results of the measurement, and the results of measuring public opinion in the Muslim community are subject to publishing controls Perhaps the most important one is not to publish the results if they are a reason for confusion and the difference between the Muslim community, or it will lead to generalization of passions or myths. When publishing, consideration should be given to the general interest of the Muslim community and not to individual or private interests.