الإعلان وصناعة الإعلام في العالم العربي – دراسة وصفية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الإعلام الإسلامي – کلية العلوم الاجتماعية – جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الوقوف على واقع الإعلان في القنوات الفضائية وتأثيره على الإعلام وصناعته، والتعرف على التأثيرات المحتملة أو المتوقعة للإعلان عبر القنوات الفضائية العربية على الإعلام وصناعته في العالم العربي، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي لارتباطه الکبير بدراسات العلوم الاجتماعية ولأنه يهتم بدراسة الأوضاع الراهنة من حيث خصائصها وعلاقاتها والعوامل المؤثرة في ذلک، کما أنه يشتمل في کثير من الأحيان على عمليات التوقع لمستقبل الظاهرة أو الحدث الذي يدرسه.
ومن أهم ما توصلت إليه الدراسة:
- يبدو مستقبل الإعلان عبر القنوات الفضائية مشرقاً، وتوجد مجموعة من العوامل التي تجعل من المتوقع أن يتبوأ الإعلان عبر القنوات الفضائية مکانة مرموقة في صناعة الإعلام العربي وهي أولاً: وجود المناخ الملائم لازدهار الإعلان في العديد من الدول العربية حيث تنامي الاتجاه نحو نظام اقتصاد السوق الحر والذي يعد الإعلان رکيزة أساسية من رکائزه، ثانياً: وعي المعلنين بأهمية الإعلان، حيث أن رجال الأعمال وأصحاب الشرکات والمؤسسات أصبحوا يدرکون ما للإعلان من أهمية في التعريف بسلعهم وخدماتهم وتوضيح مزاياهم وحث المستهلک على شرائها ولعل هذا ما سيدفعهم إلى البحث عن وسائل الإعلام المناسبة وعلى رأسها التليفزيون، ثالثاً: التنافس في القنوات الفضائية العربية على الفوز بالمعلنين حيث لا يمکن أن تستمر القنوات الفضائية في ممارسة عملها دون أن تتوفر لها مصادر تمويل دائمة وأهمها الإعلان.  
- التأثيرات المتوقعة للإعلان على صناعة الإعلام والثقافة الإعلامية العربية تتمثل في أولاً: زيادة مصداقية القنوات الفضائية إخبارياً، ثانياً: التقليل من الآثار السلبية لوکالات الأنباء الدولية، ثالثاً: فتح مجالات بحثية جديدة أمام الباحثين في مجال الإعلام، رابعاً: ازدهار وکالات الإعلان وشرکاته، خامساً: توسيع قادة الرأي للاستشهاد بهم في الرسائل الإعلانية، سادساً: دخول القنوات الفضائية مجال الإنتاج الإعلامي، سابعاً: إتاحة فرص العمل أمام خريجي أقسام الإعلام، ثامناً: سيطرة المعلنين على القنوات الفضائية العربية، تاسعاً: إمکانية التوصل إلى دستور أخلاقي للإعلان.
------------------------------------------------
The study aimed to determine the reality of advertising in satellite channels and its impact on the media and its industry, and to identify the potential or expected effects of advertising via Arab satellite channels on the media and its industry in the Arab world. And their relationships and factors affecting it, as it often includes predictions of the future of the phenomenon or the event being studied.  
The most important results of the study:
- The future of advertising via satellite channels appears bright, and there are a set of factors that make advertising via satellite channels a prominent place in the Arab media industry. They are first: the existence of a favorable climate for advertising to thrive in many Arab countries as the trend towards a free market economy system grows What is advertising is one of its main pillars, secondly: advertisers are aware of the importance of advertising, as businessmen and owners of companies and institutions are becoming aware of the importance of advertising in identifying their goods and services and clarifying their advantages and urging the consumer to buy them, and this may lead them to search for The appropriate media, especially television, is third: Competition in Arab satellite channels for winning advertisers, as satellite channels cannot continue to operate without permanent funding sources, the most important of which is advertising.  
-The expected effects of the advertisement on the media industry and the Arab media culture are first: increasing the credibility of satellite channels in news, second: reducing the negative effects of international news agencies, third: opening new research fields for researchers in the media field, fourth: the prosperity of advertising agencies and companies, fifth Sixth: Enlarging opinion leaders to cite them in advertising messages Sixth: Satellite channels enter the field of media production, Seventh: Providing work opportunities for graduates of media departments Eighth: Advertisers control over Arab satellite channels Ninth: The possibility of reaching another constitution Visor to advertise.

الكلمات الرئيسية