الإعلام الإنمائي – النظرية والتطبيق

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الإعلام - جامعة القاهرة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى محاولة التعرف على تأثير القناعات أو المواقف النظرية المختلفة للباحثين على الدراسات والأبحاث الخاصة بدور الإعلام في التنمية، وإلى أي مدى أدى اختلاف مواقف الباحثين وقناعاتهم الشخصية حول دور الاتصال، إلى زيادة معرفتنا بالدور الذي يمکن أن يقوم به في دفع عملية التنمية، وکانت خلاصة ما توصلت إليه الدراسة أن تعدد جوانب موضوع الإعلام الإنمائي لا ينفي إمکانية التوصل إلى صيغ محددة لتحقيق الفاعلية المطلوبة له، وتتلخص الدروس المستفادة من الدراسات النظرية والتطبيق العملي فيما يلي: أن استراتيجية التنمية نفسها هي التي تحدد أسلوب استخدام وسائل الإعلام، وأن العنصر المشترک لنجاح خطط التنمية أو لنجاح وسائل الاتصال هو المشارکة الشعبية سواء في وضع الخطط أو تنفيذها، وأنه لابد أن يتم التعاون والتنسيق بين الأجهزة الحکومية التي يتصل عملها بالتنمية مع أجهزة الاتصال الجماهيري، کما أن مسئولية التغيير لا تقع على عاتق وسائل الإعلام وحدها، فهناک المؤسسات والأجهزة الثقافية والتعليمية القائمة، وهناک المنظمات الاجتماعية والدينية کالمدرسة والمسجد، کما أن عملية التغيير لا يمکن أن تتم عن طريق المؤثرات الخارجية وحدها، بل لابد أن تنبع من داخل الفرد والجماعة، ويحتم تحقيق هذه الأهداف أن يتحول الاتصال إلى اتصال أفقي لنقل خبرات وتجارب الجماعات الاجتماعية المختلفة إلى بعضها البعض، وبذلک يستعيد الاتصال بالإضافة إلى کونه أداة تغيير، وظيفته الأصلية في تحقيق التواصل الاجتماعي.
---------------------------------------------------
The study aimed to identify the effect of the various theoretical convictions or positions of researchers on studies and research related to the role of media in development, and to what extent the difference of researchers' positions and their personal convictions about the role of communication has increased our knowledge of the role that can be played in advancing the development process, and was The conclusion of the study's conclusion that the various aspects of the subject of development media do not negate the possibility of arriving at specific formulas to achieve the required effectiveness for it. The lessons learned from theoretical studies and practical application are summarized in the following: that the development strategy itself determines the method of using The media, and that the common element for the success of development plans or the success of the means of communication is popular participation, whether in setting plans or implementing them, and that there must be cooperation and coordination between government agencies whose work is related to development with the mass communication devices, and that the responsibility for change does not lie with the means The media alone, as there are existing cultural and educational institutions and bodies, and there are social and religious organizations such as the school and the mosque, just as the process of change cannot take place through external influences alone, but must originate from within the individual and the group, and it is imperative that these goals be transformed only Wesal to a horizontal connection for the transfer of expertise and experiences of different social groups to each other, and thus regain contact in addition to being a tool change, its original function in social networking.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية