الإعلام الإسلامي والنظام العالمي الجديد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تتوالى على الساحة العالمية منذ نحو خمس سنوات أحداث ذات أثر بالغ في تشکيل العلاقات السياسية والاقتصادية بين الدول الکبرى، ولتظهر في الأفق تکتلات جديدة وإرهاصات بنظام عالمي لا يزال في شکله وموضوعه هلامياً غير مکتمل التکوين، ومن الضروري قبل مناقشة دور "الإعلام الإسلامي" في النظام العالمي الجديد أن يکون هناک تحديد واضح لهوية الإعلام الإسلامي، حيث أننا أمام قضية من القضايا المهمة التي تواجهها الأمة الإسلامية في مرحلة التغيرات العميقة الأثر والواسعة النطاق يجتازها العالم الآن، وأننا لسنا بصدد توجيه اتهامات أو انتقادات من أي نوع إلى الإعلام الإسلامي بأوضاعه الراهنة ولا دفاع عن هذه الأوضاع وتبريرها، ولکن النظرة الموضوعية تقتضينا أن نستوثق من أربعة أمور: وجود مفهوم متفق عليه للإعلام الإسلامي لدى جميع القائمين عليه، ثم وجود أهداف واضحة للجهود الاتصالية المبذولة، ومدى التجاوب مع الجماهير المستهدفة، ومدى التناسب بين الکلفة والعائد، أي بين الموارد الإمکانات المستخدمة والنتائج المحققة.
-----------------------------------------------
For nearly five years, events have taken place on the world stage, which have a profound impact on the formation of political and economic relations between the major countries, and new blocs and advances appear on the horizon of a global system that is still in its form and subject unfinished in composition, and it is necessary before discussing the role of "Islamic media" in the system The new world, that there is a clear definition of the identity of the Islamic media, as we are facing one of the important issues facing the Islamic nation in the stage of profound and far-reaching changes that the world is passing through now, and we are not going to make accusations or criticisms of any kind to the Islamic media May is in his current situation and there is no defense for these conditions and their justification, but the objective view requires that we verify from four things: an agreed concept of the Islamic media for all those responsible for it, then the presence of clear goals for the communication efforts exerted, the extent of response to the target audiences, and the extent of proportionality between cost and return , I.e., between the resources, the capabilities used, and the results achieved.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية