علاقة برامج الرأي التلفزيونية بالاستقطاب السياسي لدى الجمهور المصري (في إطار فرضية تأثير الشخص الثالث)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد بقسم الإذاعة والتلفزيون کلية الإعلام – الجامعة الحديثة

المستخلص

ملخص:
       استهدفت هذه الدراسة التعرف على مدى إدراک الجمهور المصري لتأثير برامج الرأي التلفزيونية في أنفسهم وفي الآخرين، من حيث الاستقطاب السياسي الذي يمکن أن تسببه هذه البرامج وتأثير ذلک في اتخاذ المبحوثين موقفًا من شأنه حماية الآخرين، وذلک بالتطبيق على نظرية الشخص الثالث، وتُعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية، وتم الاعتماد على منهج المسح (مسح الجمهور) وعلى أسلوب المسح بالعينة، وطُبقت الدراسة الميدانية على عينة عمدية تتکون من 400 مبحوثًا من الجمهور المصري الذين يتابعون برامج الرأي التلفزيونية المصرية الحکومية والخاصة، وطُبقت الدراسة الميدانية في الفترة من 15-12-2017  حتى يوم 11- 1- 2018.
     أوضحت نتائج الدراسة أن أهم دوافع مشاهدة المبحوثين لبرامج الرأي التلفزيونية هو مواکبة ما يجري حولهم من أحداث، وتکوين آراء تجاه القضايا المختلفة، والوقوف على الموضوعات التي تساعدهم على النقاش مع الآخرين، مما يعکس تصدر الدوافع النفسية لمشاهدة برامج الرأي التلفزيونية، ورغبة الجمهور في الاطلاع على ما يدور حوله من أحداث وتکوين آرائه تجاه تلک الأحداث.
      وقد أکدت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيًّا بين إدراک الأفراد لحدوث الاستقطاب السياسي لديهم، وبين إدراکهم لحدوث استقطاب سياسي لدى الآخرين جراء مشاهدة برامج الرأي التلفزيونية، مما يشير إلى ثبوت صحة الفرض الإدراکي لنظرية تأثير الشخص الثالث في أن الأفراد ينسبون تقديرات أعلى لوسائل الإعلام في الآخرين بالمقارنة بأنفسهم.
 
Abstract
This study sought to identify the extent of the Egyptian public's awareness of the influence of television opinion programs on themselves and others, in terms of the political polarization that these programs can cause and the effect that the respondents took on a position that would protect others, by applying to the third person theory, and this study is considered to be Descriptive studies, and the survey methodology (audience survey) and the sample survey method were adopted, and the field study was applied to an intentional sample consisting of 400 respondents from the Egyptian public who follow Egyptian governmental and private television opinion programs, and the field study was applied in a period from 12-15-2017 until 1-11-2018.                                                                                                                                      
-The results of the study showed that the most important motives of the respondents watching TV opinion programs is to keep abreast of the events taking place around them, and to form opinions on various issues, and to stand on topics that help them to discuss with others, which reflects the pioneering psychological motives for watching TV opinion programs, and the desire of the public to see What is going on around him and forming his opinions about those events.                                                 
-The results of the study confirmed that there are statistically significant differences between individuals' awareness of the occurrence of their political polarization, and their awareness of the occurrence of political polarization among others as a result of watching TV opinion programs, which indicates the validity of the cognitive assumption of the theory of the third person's Effect that individuals attribute higher media estimates to others Compared to themselves.                                                          

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية