إدراک المستهلکين السعوديين لأزمات المنتجات المعيبة وعلاقته بالنية الشرائية دراسة مسحية على المنطقة الشرقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بکية الإعلام جامعة الأزهر- أستاذ مشارک بجامعة الملک فيصل

المستخلص

استهدفت الدراسة رصد إدراک المستهلکين السعوديين لأزمات المنتجات المعيبة، من خلال قياس إدراکهم للمخاطر وإسنادهم لـ اللوم للشرکات ومدى ثقتهم فيها وفي منتجاتها أثناء أزمة منتجها المعيب، وقياس مدى ارتباط هذه العوامل بشدة الأزمة من جهة، وبخصائصهم الديموغرافية من جهة أخري، وتحديد علاقة هذه المتغيرات بالنية الشرائية، وذلک من خلال دراسة ميدانية على عينة طبقية من المستهلکين في المنطقة الشرقية.
واستخدمت الدراسة في ضوء منهج المسح بالعينة أسلوب السيناريو الواقعي، حيث قُدِّم للمستهلکين إعلان استدعاء لمنتج معيب، ثم سُئِل المبحوثون لقياس إدراکهم وتقييمهم للشرکة والمنتج.
وأظهرت النتائج تأثير شدة الأزمة المدرکة في الثقة وإسناد اللوم والمخاطر المدرکة. کما تؤثر الثقة واللوم والمخاطر المدرکة بشکل ملحوظ في نوايا الشراء. واستنادًا إلى نتائج الدراسة، يمکن للشرکات تنفيذ استراتيجيات مناسبة لتقليل النتائج السلبية لأزمات المنتجات المعيبة.
 

Abstract Dr. Hassan Niazi Al Saify - King Faisal University
Abstract
The study aimed at monitoring Saudi consumers' perception of product-defective crises by measuring their perception of risks, blame for companies and their trust in their products during product-defective crises. In addition, it measured the extent to which these factors are strongly related to the crisis on the one hand and their demographic characteristics on the other hand. Moreover, the impact of  these factors on consumer purchase intentions is also meaured through a field study on a stratified sample of consumers in the Eastern Region of Saudi Arabia.
 Using the sample survey method, the study used a realistic scenario approach, where consumers were given a callback announcement for a defective product, and respondents were asked to measure their perception and assessment of the company and the product.
  The results showed the severity of the perceived crisis in trust, blame and perceived risks. Trust, blame and perceived risk also significantly affect purchase intentions. Based on the results of the study, companies can implement appropriate strategies to reduce the negative outcomes of defective product crises.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية