اتجاهات طلاب جامعة أم القرى نحو فاعلية الأنشطة الاتصالية فى التوعية بالقضايا المجتمعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم الإعلام کلية العلوم الاجتماعية – جامعة أم القري

المستخلص

هدفت الدراسة الى التعرف على اتجاهات طلاب جامعة أم القرى نحو فاعلية الأنشطة الاتصالية فى التوعية بالقضايا المجتمعية،أدوات الدراسة، واستخدمت لذلک استمارةالاستبيان والتى طبقت على عينة قوامها (210) مفردة من الطلاب والطالبات في جامعة أم القري بواقع (94) طالب، و(116) طالبة، واعتمدت الدراسة على منهج المسح، وکانت اهم النتائج ما يلى: - جاءت (الملصقات) من أکثر الأنشطة الاتصالية توعية بالقضايا المجتمعية المطروحة على، ويليها نشاط(الحملات)،ثم نشاط(تنظيم لقاءات)، يليها (المطويات)، ثم(النشرات) يليها (الأفلام الوثائقية)، وأخيرا(عقد جلسات حوارية)، - جاءت "القضايا الاجتماعية" من أکثر القضايا المجتمعية التى يهتم بها طلاب جامعة أم القري وتقدمها الأنشطة الاتصالية داخل الجامعة، يليها "القضايا الأخلاقية"، ثم القضايا الدينية"، يليها "القضايا الاقتصادية"، ثم "قضايا البيئية"، يليها " قضايا الأمنية"، وأخيرا " القضايا السياسية"،- يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطات درجات الذکور ومتوسطات درجات الإناث على إجمالي مقياس دور الأنشطة الاتصالية في التوعية بالقضايا المجتمعية. فيماعدا القضايا الثقافية والبيئية،- توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين دوافع ممارسة طلاب جامعة أم القري الأنشطة الاتصالية ودرها في التوعية بإجمالي القضايا المجتمعية،- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طلاب جامعة أم القري على إجمالي مقياس دور الأنشطة الاتصالية في التوعية بالقضايا المجتمعية تبعا لاختلاف المستويات الدراسية بالجامعة.
 
 
 
 
 
Researcher: Mona Mohammed Al-Toukhi Salem Al-Akshar
Assistant Professor, Department of Media, College of Social Sciences - Umm Al-Qura University
Study Title: Umm Al-Qura University students attitudes towards the effectiveness of communication activities in increasing awareness of societal issues.
Problem statement: The study aims to identify the attitudes of students of Umm Al-Qura University towards the effectiveness of communication activities in increasing awareness of societal issues.                             
Study Methodology:
the study relied on the survey methodology and used the questionnaire form to collect data from (210) individual male and female students at Umm Al-Qura University, and divided into (94) male students, and female ( 116).     
 the most important results were the following:
1- (posters) came from the most awareness activities related to societal issues raised on, followed by activity (campaigns), then activity (organizing meetings), followed by (leaflets), then (Publications) followed by (documentary films), and finally (dialogue sessions),
2 - "The social issues "were the most societal issues that Umm Al-Qura University students care about and provides communication activities within the university, followed by" moral issues ", then religious issues," followed by "economic issues", then "environmental issues", followed by "security issues", and finally " Political issues ".
3 - There is a statistically significant difference between the averages of male scores and the averages of female scores on the overall scale of the role of communication activities in raising awareness of societal issues. Except for cultural and environmental issues.
4 - there is a statistically significant correlation between the motivations for the practice of Umm Al-Qura University students in communicative activities and their role in Bulk Awareness to societal issues.
5- there are statistically significant differences between the mean scores of Umm Al-Qura University students on the overall scale of the role of communication activities in raising awareness of societal issues according to the different levels of study at the university.                                      
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية