تأثير البرامج الحوارية التليفزيونية على ترتيب أولويات الشباب نحو القضايا الاجتماعية في المجتمع السعودي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

ماجستير في الإعلام – کلية الآداب – جامعة الملک سعود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على تأثير البرامج الحوارية التليفزيونية على ترتيب أولويات القضايا الاجتماعية لدى الشباب في المجتمع السعودي، واعتمد الباحث على منهج المسح،واعتمد الباحث على أداة الاستبيان وتم التطبيق على 400 مفردة  بطريقة عمدية حيث تم التطبيق على الشباب من سن أقل من 20 إلى 24 سنة من مدينة حفر الباطن، وتم التطبيق خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي (1438/1439 هـ)، ومن أهم ما توصلت إليه الدراسة:
-         تترکز العوامل التي تدفع الشباب لمتابعة البرامج الحوارية في القنوات التلفزيونية حول طبيعة القضايا والموضوعات المطروحة في البرنامج حيث جاءت الاستجابات بالاختيار (بشکل کبير جدا) بنسبة (40.9%)،  ويليها أسلوب تقديم البرنامج الحواري.
-         تترکز الإشباعات للشباب بالمتابعة للبرامج الحوارية في المساعدة على معرفة وجهات النظر المختلفة حول القضايا الاجتماعية،  حيث جاءت الاستجابات بالاختيار (موافق بشدة) فيما يخص البرامج الحوارية ساعدتني في معرفة وجهات النظر المختلفة حول القضايا الاجتماعية بنسبة (40.1%).
-         تترکز الآثار الناتجة عن متابعة الشباب للبرامج الحوارية على التحاور مع الأهل والأصدقاء حول ما يتم طرحه في القضايا الاجتماعية،  حيث جاءت الاستجابات بالاختيار (دائما) فيما يخص أتحاور مع الأهل والأصدقاء حول ما تطرحه من قضايا اجتماعية بنسبة (35.2%)  ويليها عبارة أسعى للحصول على معلومات أکثر عن الضيوف المشارکين في البرنامج.
-          
 
The impact of TV talk shows on prioritizing youth towards social issues in Saudi society
Mr. Mohamed Hazaa Al-Muraikhi
  Master in Media - College of Arts - King Saud University
Thestudy aims to identify the effect of television talk shows on prioritizing social issues among young people in Saudi society, and the researcher relied on the survey method, and the researcher relied on the questionnaire tool and the application was applied to 400 singles in an intentional manner, where it was applied to young people under the age of 20 to 24 One year from the city of Hafar Al-Batin, and was applied during the second semester of the academic year (1438/1438 AH).
 The most important findings of the study:
- 1-The factors that drive young people to follow the talk shows in the TV channels are focused on the nature of the issues and topics raised in the program, where the responses came by selection (very significantly) at (40.9%), followed by the method of presenting the talk show.
2-Gratifications for young people, by following up on talk shows, are focused on helping to know the different perspectives on social issues, where the responses came with a choice (strongly agreed) with regard to talk shows, which helped me to know the different views on social issues (40.1%).
3-The effects resulting from the youth’s follow-up to the talk shows focus on dialogue with family and friends about what is being raised in social issues, where the responses came by choice (always) regarding dialogue with family and friends about the social issues that it raises (35.2%) followed by the phrase I seek to obtain More information on the guests participating in the program..

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية