دور مدير العلاقات العامة في تنمية ولاء الموظفين بالمؤسسة دراسة تطبيقية على عينة من مؤسسات القطاع العام في مدينة الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدير عام الاعلام والاتصال لشؤون التعليم العالي بوزارة التعليم بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع إدارة العلاقات العامة بمؤسسات القطاع العام في مدينة الرياض، والتعرف على دور مدير العلاقات العامة في تنمية ولاء الموظفين بمؤسسات القطاع العام في مدينة الرياض من وجهة نظرهم، والتعرف على الفروق ذات الدلالة الإحصائية عند مستوى الدلالة (α≤.05) في تقديرات واستجابات أفراد العينة حول دور مدير العلاقات العامة في تنمية ولاء الموظفين بمؤسسات القطاع العام في مدينة الرياض تبعاً لمتغيرات (العمر، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة). اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وتکون مجتمع الدراسة من موظفي العلاقات العامة في وزارة التعليم، ووزارة الإسکان، ووزارة الداخلية، وجامعة الملک سعود، فيما اقتصرت عينة الدراسة على (84) موظف من موظفي العلاقات العامة في المؤسسات سابقة الذکر. وقد خرجت الدراسة بجملة من النتائج أهمها: تراوحت درجات تقدير أفراد العينة على فقرات "دور مدير العلاقات العامة في تنمية ولاء الموظفين بمؤسسات القطاع العام في مدينة الرياض" بين (55% -75%)، وبلغت الدرجة الکلية للاستجابات 66.4%، مما يدل على درجة محايدة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات واستجابات أفراد العينة حول دور مدير العلاقات العامة في تنمية ولاء الموظفين بمؤسسات القطاع العام في مدينة الرياض تبعاً لمتغيري العمر وسنوات الخبرة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات واستجابات أفراد العينة حول دور مدير العلاقات العامة في تنمية ولاء الموظفين بمؤسسات القطاع العام في مدينة الرياض تبعاً لمتغير المؤهل العلمي. وفي ضوء النتائج السابقة أوصت الدراسة العامة بتنظيم أعمال وأنشطة ترفيهية خاصة بالموظفين لزيادة ولائهم للمؤسسة التي يعملون بها، وخلق بيئة عمل مساعدة بيئة مناسبة لتحسين أدائهم ورضاهم الوظيفي بما يحقق الولاء التام للمؤسسة.
 
The Role of Public Relations Director in Developing Employee Loyalty in the Institution: An Applied Study on a Sample of Public Sector Institutions in Riyadh
 
The study aimed to identify the reality of public relations management in public sector institutions in Riyadh, and to identify the role of the director of public relations in developing employee loyalty in public sector institutions in Riyadh from their point of view. Also, to identify statistical differences at the level of significance (α≤.0.05) In the estimates and responses of the sample individuals about the role of the director of public relations in developing employee loyalty in public sector institutions in Riyadh according to (age, educational qualification, years of experience) variables. The study followed the descriptive approach, and the study population consisted of public relations employees in the Ministry of Education, the Ministry of Housing, the Ministry of Interior, and King Saud University, while the study sample was limited to (84) public relations employees in the aforementioned institutions. The study came out with some conclusions, most important of which are: The degrees of sample members estimation  on the item "the role of the director of public relations in developing employee loyalty in public sector institutions in Riyadh" ranged between (55% -75%), and the overall degree of responses reached 66.4%, which indicates a neutral degree. There are statistically significant differences in the estimates and responses of the sample individuals regarding the role of the director of public relations in developing employee loyalty in public sector institutions in Riyadh depending on the age and years of experience variables. There were no statistically significant differences in the estimates and responses of the sample individuals regarding the role of the director of public relations in developing employee loyalty in public sector institutions in Riyadh, according to the variable of the educational qualification. In light of the results, the study recommended organizing business and leisure activities for employees to increase their loyalty to the institution they work in, and creating an enabling work environment to improve their performance and job satisfaction in order to achieve full loyalty to the institution.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية