استخدام الإنفوجرافيک بالمواقع الإلکترونية الرسمية المصرية للرد على الشائعات «المرکز الإعلامي لرئاسة مجلس الوزراء نموذجًا»

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الصحافة المساعد بقسم الاعلام، کلية الآداب، جامعة المنيا

المستخلص

تسعى الدراسة إلى رصد وتحليل استخدام الإنفو جرافيک بالموقع الإلکتروني للمرکز الإعلامي لرئاسة مجلس الوزراء وصفحته الرسمية بالفيس بوک، والوقوف على الدور الذي يؤديه کوسيلة اتصال متطورة وکآلية لمواجهة الشائعات، وذلک من خلال تحديد خصائص الإنفو جرافيک المختلفة من حيث الشکل والمضمون من خلال التحليل بشکل کمي وکيفي.
وتنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية، التي اعتمدت على منهج المسح وأسلوب المقارنة لرصد أوجه الشبه والاختلاف فيما بين الإنفو جرافيک الخاص بالرد على الشائعات والإنفو جرافيک الخاص بالموضوعات الأخرى من عينة الدراسة، واستخدمت أداتين في التحليل أداة تحليل المضمون وأداة تحليل الشکل، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: وجود تفوق في المحتوى الکمي للإنفو جرافيک بالموقع الرسمي لرئاسة مجلس الوزراء وصفحته الرسمية على الفيس بوک بلغ (217) نموذجًا خلال فترة الدراسة، وتصدرت موضوعات الوزارات الأکثر ارتباطًا بالجمهور والتي تمس حياة المواطنين کأبرز موضوعات بالإنفو جرافيک عينة الدراسة، فکانت موضوعات وزارة التخطيط والتنمية الاقتصادية، يليها وزارة المالية، ثم وزارة الصحة والسکان، ووزارة التربية والتعليم، ووزارة الزراعة، ثم توالت باقي الوزارات في الترتيب، وبالنسبة للهدف من تقديم الإنفو جرافيک؛ فقد کان الترکيز على الرد على الشائعة هو الهدف الرئيس، ولکنه کان مجرد عرض لنص الشائعة بصورة مختصرة والرد عليها بنفس الطريقة، ولم يتضمن إنفو جرافيک الشائعات أي أهداف أخرى کعقد المقارنات أو إظهار العلاقات والروابط المختلفة.
 
Using Infographics on the Official Egyptian Websites to Respond to Rumors. (Media Center for the Presidency of the Council of Ministers as a model)
The study seeks to monitor and analyze the use of infographics on the website of the Media Center for the Presidency of the Council of Ministers and its official page on Facebook and determine the role it plays as a sophisticated means of communication, and as a mechanism to face rumors, through identifying different infographic characteristics in terms of form and content through the infographic analysis The study sample Quantitatively and qualitatively.
This study belongs to descriptive studies, which relied on the survey method and the comparison method to monitor the similarities and differences between infographic for responding to rumors and infographic for other topics from the study sample, and two tools were used in the analysis, the content analysis tool and the shape analysis tool, and the study reached several results Among the most important of them a superiority in the quantitative content of infographics on the official website of the Presidency of the Council of Ministers and its official page on Facebook reached (217) models during the study period and the topics of the ministries most related to the public that touch the life of the citizen As the most prominent topics in the infographic, the study sample was the topics of the Ministry of Planning and Economic Development, followed by the Ministry of Finance, then the Ministry of Health and Population, the Ministry of Education, the Ministry of Agriculture, then the other ministries were rolled in order, and for the purpose of providing the infographics, the focus was on The goal of responding to the rumor was the main goal, but it was just a brief presentation of the rumor text and responding to it in the same way, and infographic did not include rumors of any other goals such as making comparisons or showing different relationships and links.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية