أثر نمط تقديم القصة الإخبارية باستخدام الإنفوجرافيک على تنمية التفکير البصري للأطفال ضعاف السمع

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الإعلام وثقافة الأطفال بکلية الدراسات العليا للطفولة جامعة عين شمس.

المستخلص

استهدفت الدراسة الکشف عن أثر استخدام نمط تقديم القصة الإخبارية باستخدام الإنفو جرافيک بأنماطه الثلاثة (الثابت والمتحرک والتفاعلي) على تنمية التفکير البصري للأطفال ضعاف السمع؛ وقياس الأثر التتبعي للقصة الإخبارية باستخدام الإنفو جرافيک بأنماطه المختلفة، والکشف عن أثر اختلاف نمط تقديم القصة الإخبارية باستخدام الإنفو جرافيک (الثابت والمتحرک والتفاعلي) على تنمية التفکير البصري للأطفال ضعاف السمع، وبلغت عينة الدراسة (45) طفلًا، من المرحلة العمرية (6-9 سنوات) مشتملة الذکور والإناث، وقد تم تقسيم العينة إلى ثلاث مجموعات، وتحقيقًا لهدف الدراسة شبة التجريبية تم بناء اختبار مهارات التفکير البصري، وتم إجراء المعالجات الإحصائية باستخدام اختبار ولکوکسون Test Wilcoxon  لعينتين مرتبطتين، واختبار کروسکال والس  Kruskal-Wallis للمقارنة بين متوسطات ثلاث مجموعات أو أکثر، وتبيَّن أن نمط تقديم القصص الإخبارية باستخدام الإنفو جرافيک الثابت، کان له أثر إيجابي مرتفع جدًا على تنمية مهارات التفکير البصري للأطفال ضعاف السمع، کما تبيَّن أن نمط تقديم القصص الإخبارية باستخدام الإنفو جرافيک المتحرک، کان له أثر إيجابي مرتفع جدًا على تنمية مهارات التفکير البصري للأطفال ضعاف السمع، وأن نمط تقديم القصص الإخبارية باستخدام الإنفو جرافيک التفاعلي کان له أثر إيجابي مرتفع جدًا على تنمية مهارات التفکير البصري للأطفال ضعاف السمع.
 
The effect of the pattern Of introducing the news story Using infographics On the development of visual thinking for children with hearing impairment
 
 
The study aimed to reveal the effect of using the storytelling mode using infographics in its three modes (fixed, mobile and interactive) on developing visual thinking for children with hearing impairment. And measure the tracking effect of the news story using infographics in its various styles. And reveal the impact of the different pattern of providing a story using infographic (fixed, mobile and interactive) on developing visual thinking for children with hearing impairment. The study groups reached (45) children, from the age group (6-9 years), including males and females. The sample was divided into three groups. In order to achieve the goal of the semi-experimental study, a visual thinking skills test was built, and statistical treatments were performed using the test Wilcoxon test. For two linked samples. Kruskal-Wallis test to compare the mean of three or more groups. And it turned out that the pattern of providing news stories using fixed infographic had a very high positive impact on developing the visual thinking skills of the hearing impaired children. It was also found that the pattern of providing news stories using an infographics had a very high positive impact on the development of visual thinking skills for children with hearing impairment. It was also found that the pattern of providing news stories using interactive infographics had a very high positive impact on the development of visual thinking skills for hearing impaired children
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية