التنمر الإلکتروني عبر وسائل الإعلام الرقمي وعلاقته بأنماط العنف لدى المراهقين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإعلام التربوي- کلية التربية النوعية- جامعة بنها

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى تعرض المراهقين للتنمر الإلکتروني عبر وسائل الإعلام الرقمي، ورصد اتجاهات المراهقين نحو أنماط العنف الناتجة عن ذلک، وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية، التي اعتمدت على منهج المسح، وتمثلت عينة الدراسة في (300) مفردة من طلاب وطالبات المرحلة الثانوية بالصفوف الدراسية الثلاثة بمدارس (مصطفى کامل الثانوية التجريبية- مدرسة الثانوية بنين- مدرسة الفندقية المتقدمة المشترکة- المعهد الديني الأزهري بنين- معهد فتيات بنها النموذجي الأزهري) التابعة لمديرية بنها التعليمية، وتمثلت أدوات البحث في أداة الاستبيان ومقياس أنماط العنف.
وتوصلت الدراسة إلى نتائج أهمها: أن أکثر أشکال التنمر الإلکتروني التى يتعرض لها المراهقون من خلال وسائل الإعلام الرقمي تمثلت في "نشر الأسرار الشخصية عبر وسائل الإعلام الرقمي"، ثم "فرض آراء ومعتقدات عبر وسائل الإعلام الرقمي"، ثم "الإغراء بالقيام بسلوک غير لائق ثم التهديد بنشره"، يليه "التهديد عبر وسائل الإعلام الرقمي"، ثم "استغلال الصور والفيديوهات الشخصية المتاحة عبر الإعلام الرقمي استغلالًا سيءا ونشرها"، يليه "مشارکة مقطع فيديو غير لائق"، ثم "الدخول إلى الحساب الشخصي ونشر الأمور الخاصة عبر وسائل الإعلام الرقمي"، وأخيرًا "استقبال رسائل نصية غير لائقة من غرباء"، وأشارت النتائج إلى أن رد فعل المراهق عند تعرضه للتنمر الإلکتروني تمثل في: "التجاهل"، يليه "تغيير الحساب الشخصي"، ثم "حذف الرسائل التي تم استقبالها"، يليه "منع استقبال رسائل غير معروفة"، ثم "حظر الصداقة مع الأشخاص"، و"ضبط نظام الخصوصية"، ثم "إبلاغ تقرير إلى الموقع"، و"الانسحاب من الموقع مؤقتًا"، ثم "إلغاء الحساب على الموقع نهائيًا"، ثم "الانصياع لطلبات المبتز"، وأخيرًا "إبلاغ أحد الوالدين"، کما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائيًا بين طبيعة الدراسة (ثانوي عام- ثانوي فني- ثانوي أزهري) للمراهقين واتجاهاتهم نحو أنماط العنف الناتجة عن التنمر الإلکتروني، ووجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين مستويات تعرض المراهقين للإعلام الرقمي واتجاهاتهم نحو أنماط العنف الناتجة عن التنمر الإلکتروني عبر تلک الوسائل.
 
E- bullying through digital media and its relationship to patterns of violence among adolescents
 
The study sought to identify the extent of adolescents 'exposure to electronic bullying through digital media, and to analyze adolescents' attitudes towards patterns of violence resulting from electronic bullying through digital media, and the study belongs to the descriptive studies, and relied on the survey method, and the study sample was a sample of 300) one of the high school students in the three grades in schools (Mustafa Kamel Experimental Secondary School - Secondary School for Boys - Advanced Joint Hotel School - Al-Azhar Institute for Boys - Girls' Benha Model Institute Al-Azhari) of the Benha Educational Directorate, and the research tools were the questionnaire tool and scale Social values, the study concluded to a number or results as follow: -
The most common forms of electronic bullying that adolescents are exposed to through digital media came "spreading your personal secrets through digital media", followed by "imposing opinions and beliefs on you through digital media", then "hacking into personal account and sending inappropriate messages to friends" then "seduction." By engaging in inappropriate behavior and then threatening to publish it, followed by “threatening through digital media,” then “exploiting and publishing personal photos and videos available through digital media,” followed by “sharing an inappropriate video clip < /strong>,” followed by “logging into the personal account and publishing private matters. Me via digital media, "and finally" receiving inappropriate text messages from strangers. " - The results indicated that the teen’s reaction when being exposed to cyberbullying was “ignoring,” followed by “changing the personal account,” then “deleting messages that were received,” followed by “preventing receiving unknown messages,” then “banning friendship with people,” followed by “Set the privacy system,” then “report a report to the site,” then “withdraw from the site temporarily,” followed by “cancel the account on the site permanently,” then “comply with the requests of the blackmailer” and finally “change the personal account.” - There are statistically significant differences between the nature of the study "general secondary - technical secondary - secondary Azharian" for adolescents and their attitudes towards patterns of violence resulting from electronic bullying. There is a statistically significant correlation between adolescents' exposure to digital media and their attitudes toward patterns of violence resulting from cyberbullying through these means.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية