التأثيرات التکنولوجية ودورها في تطور مهنة العلاقات العامة دراسة ميدانية على عينة من قطاع البترول المصري

المؤلف

الأستاذ المساعد بکلية الإعلام، جامعة مصر الدولية

المستخلص

اسم الباحث: د. رزق سعد عبد المعطي، الأستاذ المساعد بکلية الإعلام، جامعة مصر الدولية
مشکلة الدراسة: تتمثل في ندرة الدراسات الإعلامية العربية التي تناولت " التأثيرات التکنولوجية ودورها في تطور مهنة العلاقات العامة دراسة ميدانية، وذلک في ظل ثورة الاتصالات وتکنولوجيا المعلومات التي جعلت العالم قرية واحدة.
نوع الدراسة والمنهج المستخدم: تندرج هذه الدراسة تحت الدراسات الوصفية، واعتمد الباحث في على منهج المسح الإعلامي، والمنهج المقارن للتعرف على أوجه التشابه والتباين بين وحدات الظاهرة المدروسة.
عينة الدراسة وأدوات جمع البيانات: تمثلت عينة الدراسة في عينة عمدية تضم (10)  شرکات تترکز جمعيها في حيز القاهرة والجيزة، تستخدم "الإنترنت" في أنشطتها، واستعان الباحث في جمع البيانات على "صحيفة الاستقصاء"، واستخدام المواقع الالکترونية الموجودة على شبکة الانترنت لبعض الشرکات للحصول على أعداد العاملين في وحدات العلاقات العامة، وکذلک استخدام البريد الالکتروني للحصول على بعض خصائص عينة الدراسة، کما استغرقت عملية جمع البيانات ثلاثة شهور ( يونية /يوليو/أغسطس2006).
أهم ما توصلت إليه الدراسة: يرى ممارسو العلاقات العامة أن استخدام الإنترنت أتاح للجمهور الحرية في اختيار المعلومات التي تلائمهم، کما جعلت الجمهور أکثر رغبة في طلب المعلومات، وبالذات إذا کانت ذات ارتباط وثيق بمصالحه وتشبع رغباته، کما حفزت جماهير المؤسسة في عرض أرائها ومقترحاتها لتکون مشارکة بشکل فاعل في وضع سياسات المؤسسة وبرامجها، کما حققت الوسيلة ما يسمى بـ Segmentation  أي تجزئة الجمهور المتعامل مع المؤسسات عينة الدراسة ، فضلا عن إسهامها في وعي الجمهور بحقوقه، وتنبه الدراسة أنه على الرغم من أن هذه الوسيلة قد زودت  من تنوع الجمهور وتعقده. إلا أنها أظهرت مصطلحا جديدا في الحياة التجارية هو Electronic Malls   أي المرکز التجاري الالکتروني ، وأصبحت غالبية الشرکات تؤسس موقعا لها على الانترنت ، حتى تزايد عدد مستخدميها ليصل إلى (5) ملايين فرد ، وتسير الإحصاءات إلى أن حوالي 20% من حجم الصفقات في الولايات المتحدة الأمريکية ، وحوالي (10%) في أوروبا يتم من خلال التجارة الدولية.
 
Title: Technological Influences and its Role in the Development of the Public Relations Profession Field Study on a Sample of the Egyptian Petroleum Sector
Researcher name: Dr. Rezk Saad Abdel Moaty, Assistant Professor, Faculty of Mass Communication, Misr International University
The problem statement: The scarcity of Arab media studies that dealt with the "technological influences and their role in the development of the public relations profession field study, in light of the revolution of communications and information technology that made the world one village.
Type of study and Methodology: This study falls under descriptive studies, the researcher relied on the method of media survey, and the comparative approach to identify the similarities and differences between the units studied phenomenon.
Study sample and data collection tools: The study sample consisted of a purposive sample comprising (10) companies, all of which are concentrated in Cairo and Giza, using the "Internet" in their activities. The researcher used the data collection on the "survey paper" and using the websites on the internet for some Companies to obtain the numbers of employees in public relations units, as well as the use of e-mail to obtain some characteristics of the sample of the study, and the process of data collection took three months (June / July / August 2006).                                         
The most important findings of the study:
 Public relations practitioners believe that the use of the Internet gave the public the freedom to choose the information that suits them, and made the public more willing to seek information, especially if it is closely related to his interests and saturated his wishes, and also motivated the masses of the Foundation in the presentation of its views and suggestions to be It has also achieved the so-called Segmentation, i.e., the fragmentation of the public dealing with the institutions of the study sample, as well as its contribution to public awareness of its rights, and the study warns that although this means has provided diversity and complexity of the public. However, it showed a new term in the business life is Electronic Malls (e-commerce center), and the majority of companies are establishing a website, until the number of users increased to (5) million people, and statistics indicate that about 20% of the volume of transactions in the United States American, and about (10%) in Europe is through international trade.                        

الكلمات الرئيسية