برنامج مقترح قائم على تقنية بث الوسائط (الفيديو بودکاست) لتنمية اتجاهات الشباب الجامعي نحو ريادة الأعمال "دراسة شبه تجريبية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الإذاعة والتليفزيون بقسم الإعلام التربوي کلية التربية النوعية – جامعة بنها

المستخلص

عنوان الدراسة : برنامج مقترح قائم على تقنية بث الوسائط (الفيديو بودکاست) لتنمية إتجاهات الشباب الجامعي نحو ريادة الأعمال: دراسة شبه تجريبية .
تهدف هذه الدراسة إلى إعداد برنامج مقترح قائم على تقنية بث الوسائط ( الفيديو بودکاست ) عن مجال ريادة الأعمال ، وقياس أثره في تنمية اتجاهات الشباب الجامعي نحو ريادة الأعمال ، وتعد هذه الدراسة من الدراسات شبه التجريبية ، وإعتمدت على المنهج شبه التجريبي ، وطبقت على عينة من الشباب الجامعي بلغت (100) مبحوثًا من شباب جامعة بنها ، واستخدمت هذه الدراسة أداة الإستبيان ومقياس للإتجاهات الريادية لجمع البيانات والمعلومات من عينة الدراسة.
وکان من أهم نتائج الدراسة :
1-  أوضحت النتائج أن نوعية العمل التي تفضل عينة البحث الإلتحاق بها جاءت مرتبة کالأتي : العمل لحسابي الخاص فى المرتبة الأولى بنسبة (72,50٪) ، والعمل في القطاع الحکومي أو العام في المرتبة الثانية بنسبة (70,50٪) ، والعمل فى القطاع الخاص فى المرتبة الثالثة بنسبة (54٪) .
2-  أظهرت النتائج أن السبب الرئيسي لتفضيل العمل للحساب الخاص من وجهة نظر عينة البحث هو "أفراد الأسرة يعملون لحسابهم الخاص" ، حيث جاء الوزن النسبى لـ " أفراد الأسرة يعملون لحسابهم الخاص" فى المرتبة الأولى بنسبة (77٪) ، أما الوزن النسبى لـ "تحقيق الذات" فى المرتبة الثانية بنسبة (66,50٪) .
3-  وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطى درجات التطبيق القبلى والتطبيق البعدى لقياس إستجابات الشباب الجامعى نحو الإتجاهات الريادية لصالح التطبيق البعدى عند مستوي الدلالة (0.01) فى إجمالى استجابات الطلاب . حيث جاء متوسط درجات التطبيق القبلى للمقياس مساوياً (103,20) ، فى حين جاء متوسط درجات التطبيق البعدى للمقياس مساوياً (156,86) ، وهذا يدل على التأثير الإيجابي للبرنامج المقترح على تغيير اتجاه الطلاب نحو ريادة الأعمال .
4-  وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطى درجات الذکور والإناث فى التطبيق البعدى لقياس إستجابات الشباب الجامعى نحو الإتجاهات الريادية لصالح الذکور عند مستوي الدلالة (0.01) .
 
Title of study : A proposed program based on media broadcasting technology (video podcasting) to develop the attitudes of university youth towards entrepreneurship : a semi-empirical study.
This study aims at preparing a proposed program based on media broadcasting technology (video podcasting) for the field of entrepreneurship , and measuring its impact on the development of university youth attitudes towards entrepreneurship , This study is a semi-empirical study, and was based on a semi-experimental approach , and applied to a sample of university youth reached (100) researcher of the youth of the University of Benha, and used this study tool questionnaire and a measure of the pilot trends to collect data and information from the sample study.
The most important results of the study:

The results indicated that the quality of work preferred by the research sample was as follows: Self-employment in the first rank by (72,50%), and work in the government or public sector ranked second with 70,50% The private sector ranked third (54%).
The results showed that the main reason for favoring the private account from the point of view of the sample of the study is "family members working on their own account." The relative weight of "self-employed family members" came first (77%), "Self-realization" ranked second (66,50%).
There is a statistically significant difference between the average of the application of tribal and the post-application to measure the responses of university youth towards the leading trends in favor of the remote application at the level of significance (0.01) in the total student responses. Where the average score of the application of the scale was equal to (103.20), while the average degree of application of the dimension of the scale is equal to (156.86), indicating the positive impact of the proposed program to change the direction of students towards entrepreneurship.
There is a statistically significant difference between the average male and female levels in the post application to measure the responses of university youth to the leading trends in favor of males at the level of significance (0.01).

الكلمات الرئيسية