مضامين التربية الإعلامية التي يعکسها منهج الصحافة المدرسية لحلقتي التعليم الأساسي في مصر "دراسة تحليلية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الإعلام کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

المستخلص

الهدف من الدراسة: الوقوف على مضامين التربية الإعلامية التي يعکسها منهج الصحافة المدرسية لحلقتي التعليم الأساسي في مصر.
نوع الدراسة والمنهج والعينة: ينتمي هذا البحث للدراسات الوصفية، باستخدام منهج المسح في شقه التحليلي لتحليل مضمون منهج الصحافة المدرسية الذي تم تقديمه لتلاميذ حلقتي التعليم الأساسي خلال العام الدراسي 2014/2015، وقد تضمنت الکتب الدراسية التي تم تحليلها (کتاب منهج الصحافة المدرسية لجميع الصفوف الدراسية بمرحلتي التعليم الأساسي الأبتدائية والإعدادية).
 أهم ما توصلت إليه الدراسة: جاء إجمالي عدد الموضوعات الواردة بمنهج الصحافة المدرسية 61 موضوعاً، تناولت تلک الموضوعات: التحرير الصحفي للصحف المدرسية، إخراج الصحف المدرسية، ثم المعارف والمعلومات العامة، الإذاعة المدرسية والبرلمان المدرسي، وأخيرا المناظرات والمعارض الصحفية، ولم تمثل العديد من فئات التربية الإعلامية داخل المنهج إذ لم تظهر أي مواد تعليمية حول کيفية التعامل مع وسائل الإعلام الجماهيري، وکيفية التلقي الناقد للرسائل الإعلامية، وکذلک خلا المنهج من أي محتوى حول مهارات التعامل مع تکنولوجيا الاتصال الحديثة، ولم يستخدم منهج الصحافة المدرسية من عناصر الإبراز سوي العناوين فقط بکافة موضوعاته حيث خلا نهائيا من الصور والرسوم والأرضيات والألوان. کما تبين عدم وجود أي تتابع فکري وترتيب مبني على تراکم المعرفة في منهج من المفترض أن يغلب عليه الجانب التطبيقي وهو ما غاب وبشکل کلي عن موضوعات المنهج.
Title: "The contents of media education reflected in the curriculum of school journalism for the two basic education in Egypt - an analytical study"
Researcher Name: Mohamed Fouad Mohamed Zaid, Lecturer of Mass Communication Faculty of Specific Education - Menoufia University
Objective of the study:
 To identify the contents of media education reflected in the curriculum of school journalism for the two basic education in Egypt.
Type of study, and sample:
 This research belongs to the descriptive studies, using the survey method in the analytical apartment to analyze the content of the school journalism curriculum, which was presented to the pupils of basic education during the academic year 2014/2015, and included the textbooks that were analyzed (textbook curriculum for all grades (Basic and preparatory education).
 The most important findings of the study:
1- The total number of subjects included in the curriculum of school journalism 61 topics, dealt with those topics: press editorial school newspapers, the output of school newspapers, and then general knowledge and information, school radio and school parliament, and finally debates and press fairs, did not represent many categories Media education within the curriculum did not show any educational materials on how to deal with the mass media, and how to receive critical messages, as well as the curriculum did not contain any content on the skills to deal with modern communication technology, and did not use the school journalism elements Protruding only addresses only all topics except where final of pictures, drawings, floors and colors.
2- It also shows the absence of any intellectual sequence and arrangement based on the accumulation of knowledge in the curriculum is supposed to dominate the applied side, which is completely absent from the subjects of the curriculum.

الكلمات الرئيسية