قـارئية الشباب الجامعــــــــــي للصحف الدينية الإسلامية "دراسة مسحية لعينة من طلاب جامعتي الأزهر والزقازيق

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الصحافة بکلية، التربية النوعية، جامعة طنطا

المستخلص

مشکلة الدراسة: عدم وجود بيانات ومعلومات کافية عند القائمين على هذه الصحف حول سمات قراءها، واستخداماتهم لها، وما هي دوافعهم واتجاهاتهم نحو الأداء الصحفي لها، وما هيتفضيلاتهم للمضامين التي تنشرها، وللکتّاب الذين يکتبون فيها وهي ماتحاول هذه الدراسة کشفه وإبرازه.
نوع الدراسة والمنهج المستخدم: تصنف هذه الدراسة ضمن نوعية البحوث الوصفية، واعتمدت هذه الدراسة على منهج المسح الذي يعد المنهج الرئيسي لدراسة جمهور وسائل الإعلام في إطارها الوصفي أو التحليلي.
عينة الدراسة وأدوات جمع البيانات: بلغت عينة الدراسة الميدانية (400) طالبًا من الشباب الجامعي في جامعتي الأزهر والزقازيق، واعتمد الباحث في جمع البيانات على صحيفة الاستقصاء.
أهم ما توصلت إليه الدراسة:
-         أن طلاب جامعة الزقازيق زادت نسبتهم لقراءة الصحف الدينية بصفة عامة بنسبة 95.5% في مقابل 87% لطلاب جامعة الأزهر ويرجع ذلک إلى أن طلاب جامعة الأزهر لديهم الزاد الکافي من دراسة اللغة العربية والدين بکافة فروعه المختلفة (فقه – حديث – بلاغة – تفسير – قرآن – عقيدة – سيرة – تجويد) مما يجعلهم يلجأ ون إلى أمهات الکتب لا إلى الصحف الدينية لفهم أشمل للدين بخلاف طلاب جامعة الزقازيق  فليس لديهم فهم للدين بشکل أوسع من طلاب جامعة الأزهر مما يجعلهم يلجأ ون إلى الصحف .
-         عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين الإقامة (الريف – الحضر) وقراءة الشباب   للصحف الدينية .
-         أوصت الدراسة بضرورة الارتباط الأکثر بموضوعات  الشباب ومشکلاتهم وکيفية حلها وإبراز دور الصحف الدينية الإسلامية في رعاية الشباب وحمايتهم من الأخطار والانحرافات(وقاية الشباب من الانحراف الفکري ، ومخاطر العولمة ، والحفاظ على الهوية العربية والإسلامية، والتطرف ، والشذوذ )،ويعتبر ذلک مسئولية علماء الأزهر الشريف ،ووسائل الإعلام الإسلامي، ووزارة التربية والتعليم والقائمين على المؤسسات الشبابية وتقدم بأسلوب مبسط وبصورة مناسبة ومتنوعة.
Title: University Youth Reading of Islamic Religious Newspapers, "A Survey Study of a Sample of Al-Azhar and Zagazig University Students".
Researcher name: Dr. Abdel Hakam Abu Hatab, Professor of Journalism, Faculty of Specific Education, Tanta University.
The problem statement: The lack of sufficient data and information when the people of these newspapers about the characteristics of their readers, their uses, what are their motives and attitudes towards the performance of the press, what are their preferences for the contents published by them, and for the writers who write them and what this study attempts to reveal and highlight.
Type of study and methodology used: This study is classified within the quality of descriptive research, and this study relied on the survey methodology which is the main method for studying the media audience in its descriptive or analytical framework.
The study sample and data collection tools: The sample of the field study reached (400) students from university youth in Al-Azhar and Zagazig Universities.
The most important findings of the study:
1-The students of Zagazig University increased their percentage to read religious newspapers in general by 95.5% compared to 87% for    students of Al-Azhar University, due to the fact that the students of Al-Azhar University have enough of studying Arabic language and religion in all its different branches (Fiqh - Hadith - Rhetoric - Interpretation - Quran) - Doctrine - biography - Tajweed), which makes them resort to the mothers of books and not to religious newspapers for a fuller understanding of religion, unlike the students of Zagazig University, they do not have a broader understanding of religion than students of Al - Azhar University, which makes them resort to newspapers.               
2-There are no statistically significant differences between residence (rural - urban) and youth reading of religious newspapers.
3-The study recommended the need to link more with youth issues and problems and how to solve them and highlight the role of Islamic religious newspapers in the care of young people and protect them from dangers and deviations (protection of young people from intellectual deviation, the dangers of globalization, and the preservation of Arab and Islamic identity, extremism and anomalies), and this is the responsibility of Al-Azhar scholars , The Islamic media, the Ministry of Education and those in charge of youth institutions are presented in a simplified, appropriate and varied manner.                                     
 

الكلمات الرئيسية