مستقبل الإعلام الإسلامي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الإعلام - کلية العلوم الاجتماعية - جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة إلى رصد واقع الإعلام الإسلامي ومشاکله الراهنة، واستشراف مستقبله، وذلک في إطار حرص الباحث على قوميته ووطنيته من الضياع أمام التيار الهادر في القنوات الإعلامية الفضائية، حيث يسعى الباحث إلى بيان أهمية الأخذ بمختلف مستويات الحل وعدم الاقتصار على جانب دون الآخر، حيث أن المشکلة التي ينطلق منها الباحث هي ذوبان الشخصية في العالم الإسلامي وانصهارها في قوالب الشرق والغرب، وخلصت الدراسة إلى أن الإعلام الإسلامي ليس إعلاماً دينياً بالمعنى الغربي ولا توجيهاً وإرشاداً ومحاضرات فقط، بل إعلام الحياة الإنسانية بصبغة ربانية تحمل هذا الدين الذي هو تبيان لکل شيء بطريقة غير مباشرة بل وفنية، هذا الإعلام الإسلامي قد اختلط به في الواقع المعاصر ما جعله قاصراً عن تأدية مهمته على الوجه المطلوب، لذلک فإن تجنب هذه السلبيات سوف يرقى بمستوى الطرح الإعلامي المعاصر، وهنا تنبع أهمية الإعداد لمستقبل الأجيال المعاصرة إعلامياً وذلک من خلال قنوات بث المعلومات اللفظية والرمزية والنظامية ومن خلال خطوات أربع متکاملة، المستوى الفردي، والأسري، والوطني، والقومي، ويختص الحل لمستقبل للإعلام الإسلامي في تطوير أقسام الإعلام في العالم الإسلامي بحيث تصل إلى المستوى التقني والفني بما يواکب الطرح العالمي، ويوازي ما يعرض السوق الفضائي، بل لماذا لا يتفوق عليه؟، إن محور القصيد في هذه الدراسة هو تطوير أقسام الإعلام بما يتماشى مع الدور المستقبلي للمجتمع والعالم الإسلامي، بل والاحتياج الإنساني، إذ نحن شهداء على الناس.
------------------------------------------------------
The study aimed to monitor the reality of the Islamic media and its current problems, and to anticipate its future, in the framework of the researcher’s keenness on his nationalism and patriotism to be lost to the wasteful trend in satellite media channels, where the researcher seeks to explain the importance of taking various levels of solution and not limiting to one side without the other, as the problem that the researcher starts from is the melting of personality in the Islamic world and its melting in the molds of East and West.                                 
- The study concluded that the Islamic media is not a religious media in the Western sense and not only directing, instructing and lecturing, but informing human life with a divine nature that carries this religion that It is an illustration of everything in an indirect and even technical manner. This Islamic media has been mixed with it in the contemporary reality, which made it fall short of performing its mission in the required manner, therefore avoiding these negatives will rise to the level of contemporary media discourse, and here comes the importance of preparing for the future of contemporary generations in the media. Through channels of verbal, symbolic, and regular information transmission, and through four integrated steps, individual, family, national, and national levels, the solution for the future of Islamic media is devoted to developing media sections in the Islamic world so that they reach the technical and technical level in line with the global offering, and What costume shows the space market, but why not overtake it ?, The focus of the whole point in this study is the development of media departments in line with the future role of the community and the Muslim world, but humanitarian needs, as we are witnesses on the people.                                    

الكلمات الرئيسية