فاعلية الخطاب الإعلامي الأزهري في مکافحة التعصب الديني وتعزيز التسامح "دراسة تحليلية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الصحافة والنشر، شعبة الصحافة والإعلام، کلية الدراسات الإسلامية والعربية، للبنات، القاهرة، جامعةالأزهر، مصر.

المستخلص

استهدف البحث التعرف على أبعاد فاعلية الخطاب الإعلامي الأزهري في مکافحة التعصب الديني وتعزيز ثقافة التسامح، ومظاهر انعکاس أيديولوجية الفکر الأزهري على تصورات الخطاب في حالتي التسامح والتعصب من قبل الآخر کما استهدف الکشف عن مدى تعصب أو تسامح الخطاب الإعلامي الأزهري طبقا لمؤشرات مقياس للتعصب طورته الباحثة. اعتمدت الدراسة على منهج المسح الإعلامي واستخدمت التحليل الکيفي للخطاب في إطار عدد من المداخل النظرية هي نظرية تحليل الخطاب متعدد الأساليب، ومنهج تحليل الخطاب الاجتماعي الإدراکي لفان ديک. وشملت العينة التحليلية جميع المواد الصحفية المنشورة على صحف الأزهر وصوت الأزهر وموقع مرصد الأزهر ومجلة المرصد والتي تناولت أهم مبادرات التسامح الديني ممثلة في مشارکة الأزهر في مؤتمر الأديان 1936 ووثيقة الأخوة الإنسانية 2019، والتي تناولت بعض جرائم التعصب ضد المسلمين بالتطبيق على مذبحة المسجدين في نيوزيلندا. وخلص البحث إلى أن أهم أبعاد فاعلية الخطاب هي إيجابية تصوراته نحو مبادرات التسامح الديني سواء وجهت من غير المسلمين أو من المسلمين، وشمولية تناوله لعناصر قضية التعصب الديني سواء في طرحه لأسبابه ومظاهره ونتائجه أو وسائل مکافحته، وموضوعية لغة الخطاب ومجافاتها للاستقطاب أوالتناول التعميمي الذي ينظر إلى غير المسلمين على أنهم نسخ متماثلة، حيث رسم الخطاب صورة واقعية للآخر تتضمن تنوع التکوين الداخلي، فحتى عند تناول الجرائم التعصبيه ضد المسلمين لم يتم تعميم المسؤلية عن الأخطاء، وإنما انتهج الخطاب منهج الإنصاف بنسبة الإساءة الى مرتکبيها، مع إبراز النماذج الإيجابية للآخر وتجاهل الهوية الدينية لمرتکبي الأفعال التعصبية لتعزيز التسامح وتنزيه الأديان عن التسبب فيها. مع غياب کامل لمؤشرات التعصب وارتفاع مؤشرات التسامح الديني في الخطاب.
 
 
The research aimed at identifying the dimensions of the effectiveness of Al-Azhar media discourse in combating religious fanaticism and promoting tolerance, and the reflection of Al-Azhar ideological thought on the discourse’s perceptions in both cases of tolerance and fanaticism by the (Non-Muslim) Other. It also aimed to reveal the extent of fanaticism or tolerance of Al-Azhar’s media discourse according to the indicators of a scale developed by the researcher. The study relied on media survey methodology and utilized discourse qualitative analysis within a framework of the theory of Multimodal Discourse Analysis, and the Van Dijk’s methodology of socio-cognitive discourse analysis. The analytical sample consisted of all press articles published on Al-Azhar Magazine, Sawt Al-Azhar, Al-Azhar Observer website and Almarsad magazine, which tackled the most important initiatives of religious tolerance, citing Al-Azhar participation in the 1936 World Congress of Faiths and the Human Fraternity document in 2019, and also tackled some violent crimes against Muslims caused by religious fanaticism, citing the massacre of two mosques in New Zealand. The research concluded that the most important dimensions of discourse effectiveness are the positive perceptions towards religious tolerance initiatives, whether initiated by Non-Muslim entities or by Al-Azhar, and the comprehensiveness of  tackling the religious fanaticism elements, whether in terms of  presentation of its causes, manifestations, results, and means of combating fanaticism, in addition to  the objectivity of the discourse's language avoiding polarization and stereotyping ; I.e. that Non-Muslims aren't seen as identical copies, where the discourse perception drew a realistic image for the Other that includes the diversity of the internal formation. Even when tackling the fanatic crimes committed against Muslims, neither of non-Muslims was criticized in general, nor wrongdoing liability generalization was adopted. The discourse, however, adopted fairness, ascribing the crimes to their perpetrators only without generalization, while expanding to highlight the positive non-Muslim models and ignoring the religious identity of the perpetrators of fanatic acts to promote tolerance and excuse religions from causing them, with full absence of fanatic indicators and the existence of high religious tolerance indicators in the discourse.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية