فاعلية استخدام القائمين بالاتصال لتطبيق ذكاء اصطناعي متخصص في الصحافة وانعكاسه على الأداء الصحفي- دراسة استكشافية شبه تجريبية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الاعلام جامعة بني سويف

المستخلص

   يُعد استخدام الذكاء الاصطناعي في مجال الصحافة موضوعًا يحظى باهتمام متزايد، مع تطبيقات محتملة في إنتاج المحتوى، تحليل البيانات، وزيادة التفاعل مع الجمهور، حيث يمكن لأدوات الذكاء الاصطناعي أن تساعد الصحفيين في تصفية كميات كبيرة من البيانات لتحديد الاتجاهات والأنماط، ويمكن أيضًا استخدامها لأتمتة المهام الروتينية مثل التحقق من الحقائق، وتحرير الأخبار، والترجمة، ومع ذلك يثير استخدام الذكاء الاصطناعي في الصحافة أيضًا مخاوف أخلاقية، خاصةً حول إمكانية التحيز في اتخاذ القرارات الخوارزمية، وعلى الرغم من هذه التحديات، يمتلك الذكاء الاصطناعي القدرة على التأثير بشكل كبير على مجال الصحافة، ومن المرجح أن يستمر استخدامه في النمو في السنوات القادمة. ومع أهمية تطور استخدام أدوات وتطبيقات الذكاء الاصطناعي في الصحافة يظهر التفكير كيف يؤثر وجود تطبيق متخصص في الصحافة على الصحفيين وعلى المنتج الصحفي.
     ومن هنا تسعى الدراسة إلى تحقيق هدف رئيس يتمثل في التعرف على فاعلية استخدام تطبيق ذكاء اصطناعي متخصص في الصحافة من قبل القائمين بالاتصال بالتطبيق على الصحفي الذكي (sahafiai.net)، والوقوف على مجالات استخدام هذا التطبيق، وتأثيره على الإنتاج الصحفي، وعلى تيسير مهام العمل الصحفي سواء في مرحلة جمع المعلومات عن الفكرة، أو مرحلة التحرير، أو الترجمة وإعادة الصياغة والتدقيق اللغوي، بالإضافة إلى رصد التأثيرات الإيجابية والسلبية، وتستند الدراسة في بناء متغيراتها وتفسير نتائجها على إطار نظري مدمج يتكون من (نموذج TAM لقبول التكنولوجيا، ونموذج القيمة VAM، نموذج التصميم المبني على الإنسان HCD)، ومن خلال دراسة شبه تجريبية تقوم فيها الباحثة بتجربة التطبيق من ناحية، ومن ناحية أخرى إتاحة بوت صحفي للاستخدام من قبل  30 صحفيًّا، والتعرف على تأثير هذا الاستخدام في مهامهم الصحفية، ورصد سمات المنتج الصحفي قبل وبعد الاستخدام، وذلك بجانب مقابلات متعمقة مع مصمم ومطوري التطبيق.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


-Mansour Sharaf, Enas, 2023. Egyptian Journalists' Attitudes Towards the Use of Metaverse Technologies in Egyptian Journalism and Its Impact on the Journalism Industry. Journal of Media Research, 66(2), 953-1018. doi: 10.21608/jsb.2023.186553.1552
-El-Kholi, Sahar, 2020. Egyptian Journalists' Attitudes Towards the Use of Artificial Intelligence in Developing Information-Rich Journalistic Systems. Egyptian Journal of Media Research, 101-173.- Shehata, S., 2023. Saudi Journalists Employing Artificial Intelligence Algorithms to Detect Fake News. Journal of Statistics Applications & Probability. https://doi.org/10.18576/jsap/120302.
- Barbak, G. (January 2020). Communicators’ Attitudes Towards the Use of Artificial Intelligence Technologies in Egyptian and Saudi Press Organizations: A Field Study in the Framework of the Unified Theory of Technology Acceptance and Use. Journal of Media Research, 526.
- Jwaniat, M., Tahat, D., AlMomany, R., Tahat, K., Habes, M., Mansoori, A., & Maysari, I., 2023. Examining Journalistic Practices in Online Newspapers in the Era of Artificial Intelligence. 2023 International Conference on Intelligent Computing, Communication, Networking and Services (ICCNS), pp. 183-189. https://doi.org/10.1109/ICCNS58795.2023.10193607.
- saheb, H., 2023. Using artificial intelligence to verify media content on the Internet" A survey study of journalists working in Iraqi media institutions. ARID International Journal of Media Studies and Communication Sciences. https://doi.org/10.36772/arid.aijmscs.2023.485.
- Al-Zahrani, Ahmed. (2022). Arab journalists’ adoption of artificial intelligence applications in media institutions. Algerian Journal of Media and Public Opinion Research, Volume 5, Issue 1, pp. 15-39.
- Soto-Sanfiel, M., Ibiti, A., Machadom, M., Ochoa, B., Michilot, M., Arce, C., & Angulo-Brunet, A., 2022. In Search of the Global South: Assessing Attitudes of Latin American Journalists to Artificial Intelligence in Journalism. Journalism Studies, 23, pp. 1197 - 1224. https://doi.org/10.1080/1461670X.2022.2075786.
- Noain-Sánchez, A., 2022. Addressing the Impact of Artificial Intelligence on Journalism: the perception of experts, journalists and academics. Communication & Society. https://doi.org/10.15581/003.35.3.105-121.
- Yu, Y., & Huang, K., 2021. Friend or foe? Human journalists’ perspectives on artificial intelligence in Chinese media outlets. Chinese Journal of Communication, 14, pp. 409 - 429. https://doi.org/10.1080/17544750.2021.1915832.
- Yasin, D., Iqbal, N., & Islam, I. (2021). Use of Artificial Intelligence in Journalism by Pakistani and Foreign Journalists. Journal of Peace, Development & Communication. https://doi.org/10.36968/jpdc-v05-i04-03.
- Ufarte-Ruiz, M., Murcia-Verdú, F., & Túñez-López, J. (2023). Use of artificial intelligence in synthetic media: first newsrooms without journalists. El Profesional de la información. https://doi.org/10.3145/epi.2023.mar.03.
Peña-Fernández, S., Meso-Ayerdi, K., Larrondo-Ureta, A., & Díaz-Noci, J., 2023. Without journalists, there is no journalism: the social dimension of generative artificial intelligence in the media. El Profesional de la información. https://doi.org/10.3145/epi.2023.mar.27.
- Aissani, R., Abdallah, R., Taha, S., & Adwan, M., 2023. Artificial Intelligence Tools in Media and Journalism: Roles and Concerns. 2023 International Conference on Multimedia Computing, Networking and Applications (MCNA), pp. 19-26. https://doi.org/10.1109/MCNA59361.2023.10185738.
- Sánchez-García, P., Merayo-Álvarez, N., Calvo-Barbero, C., & Diez-Gracia, A. (2023). Spanish technological development of artificial intelligence applied to journalism: companies and tools for documentation, production and distribution of information. El Profesional de la información. https://doi.org/10.3145/epi.2023.mar.08.
- Aissani, R., Abdallah, R., Taha, S., & Adwan, M. (2023). Artificial Intelligence Tools in Media and Journalism: Roles and Concerns. 2023 International Conference on Multimedia Computing, Networking and Applications (MCNA), 19-26. https://doi.org/10.1109/MCNA59361.2023.10185738.
- Pavlik, J. V. (2023). Collaborating With ChatGPT: Considering the Implications of Generative Artificial Intelligence for Journalism and Media Education. Journalism & Mass Communication Educator, 78(1), 84-93. https://doi.org/10.1177/10776958221149577
--Thalji, Ismat, 2023, Employing artificial intelligence technologies in Jordanian press institutions and its reflection on the professional practice of journalists, Volume 2023, Issue 25 - Serial number of Issue 25, Part One, January 2023, Page 37-60.
- Noain-Sánchez, A., 2022. Addressing the Impact of Artificial Intelligence on Journalism: the perception of experts, journalists and academics. Communication & Society. https://doi.org/10.15581/003.35.3.105-121.
- Razec, I., 2021. Artificial Intelligence and the Future of News. Com.press. https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-2.230.
- Lopezosa, C., Codina, L., Pont-Sorribes, C., & Vállez, M., 2023. Use of generative artificial intelligence in the training of journalists: challenges, uses and training proposal. El Profesional de la información. https://doi.org/10.3145/epi.2023.jul.08.
-Miroshnichenko, A., 2018. AI to Bypass Creativity. Will Robots Replace Journalists? (The Answer Is "Yes"). Inf., 9, pp. 183. https://doi.org/10.3390/info9070183.
- Granić, A., & Marangunic, N., 2019. Technology acceptance model in educational context: A systematic literature review. Br. J. Educ. Technol., 50, pp. 2572-2593. https://doi.org/10.1111/BJET.12864.
- Giacomin, J., 2014. What Is Human Centred Design?. The Design Journal, 17, pp. 606 - 623. https://doi.org/10.2752/175630614X14056185480186.
- Pierce, D., & Shonkwiler, E., 2018. Human-Centered Design. Smart Cities, Smart Future. https://doi.org/10.4135/9781483386874.n228.
-Putnam, C., Reiner, A., Ryou, E., Caputo, M., Cheng, J., Allen, M., & Singamaneni, R., 2016. Human-Centered Design in Practice. Journal of Technical Writing and Communication, 46, pp. 446 - 470. https://doi.org/10.1177/0047281616653491.
- Shum, S., Ferguson, R., & Martínez-Maldonado, R., 2019. Human-Centred Learning Analytics. J. Learn. Anal., 6. https://doi.org/10.18608/JLA.2019.62.1.
- Hass, C., & Edmunds, M., 2019. Understanding Usability and Human-Centered Design Principles. Consumer Informatics and Digital Health. https://doi.org/10.1007/978-3-319-96906-0_5.
- Sohn, K., & Kwon, O., 2020. Technology acceptance theories and factors influencing artificial Intelligence-based intelligent products. Telematics Informatics, 47, pp. 101324. https://doi.org/10.1016/j.tele.2019.101324.
- Al-Abdullatif, A., 2023. Modeling Students’ Perceptions of Chatbots in Learning: Integrating Technology Acceptance with the Value-Based Adoption Model. Education Sciences. https://doi.org/10.3390/educsci13111151.
-. Shehata, 2024, Guidelines for using artificial intelligence and its models in journalistic work, the official website of the International Journalists Network, an article published on August 1.
- https://sahafiai.net/
This application is paid but is in the experimental stage, and a free link was sent to a sample of respondents (30) to try out the application and its capabilities within two months.
- The questionnaire was judged by:
- Prof. Dr. Abdel Aziz El Sayed, Professor of the Department of Journalism and Dean of the Faculty of Media, Beni Suef University.
- Prof. Dr. Nermin El Azraq, Assistant Professor of the Department of Journalism, Faculty of Media, Cairo University.
- Prof. Dr. Nisreen Hossam El Din, Professor of Journalism, Faculty of Media, Beni Suef University.
- Prof. Dr. Engy Abu El Ezz, Assistant Professor of Radio and Television, Faculty of Media, Beni Suef University.
- López-García, X., & Vizoso, Á. (2021). Periodismo de alta tecnología: signo de los tiempos digitales del tercer milenio [High-tech journalism: Sign of the digital times of the third millennium]. Profesional de la información, 30(3), e300301. https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.01
- Tejedor, S., & Vila, P. (2021). Exo journalism: A conceptual approach to a hybrid formula between journalism and artificial intelligence. Journalism and media, 2(4), 830-840. https://doi.org/10.3390/journalmedia2040048  
- Mooshammer, S. (2022). There are (almost) no robots in journalism. An attempt at a differentiated classification and terminology of automation in journalism on the base of the concept of distributed and graduated action. Publizistik, 67, 487-515. https://doi.org/10.1007/s11616-022-00757-5
- Ufarte-Ruiz, M., Murcia-Verdú, F., & Túñez-López, J. (2023). Use of artificial intelligence in synthetic media: first newsrooms without journalists. El Profesional de la información. https://doi.org/10.3145/epi.2023.mar.03.
- Ufarte-Ruiz, M., Murcia-Verdú, F., & Túñez-López, J. (2023). Op Cit.
-Prasad, Ramjee; Choudhary, Purva (2021). “State-of-art of artificial intelligence”. Journal of mobile multimedia, v. 17, n. 1-3, pp. 427-454. https://doi.org/10.13052/jmm1550-4646.171322
- De-Lima-Santos, Mathias-Felipe; Ceron, Wilson (2022). “Artificial intelligence in news media: Current perceptions and future outlook”. Journalism and media, v. 3, n. 1, pp. 13-26. https://doi.org/10.3390/journalmedia3010002
- De-Lara, Alicia; García-Avilés, José-Alberto; Arias-Robles, Félix (2022). “Implantación de la inteligencia artificial en los medios españoles: análisis de las percepciones de los profesionales”. Textual & visual media, v. 1, n. 15, pp. 1-17. https://doi.org/10.56418/txt.15.2022.001
- Calvo-Rubio, Luis-Mauricio; Ufarte-Ruiz, María-José (2020). “Percepción de docentes universitarios, estudiantes, responsables de innovación y periodistas sobre el uso de inteligencia artificial en periodismo”. Profesional de la información, v. 29, n. 1, e290109. https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.09
- Yu, Yang; Huang, Kuo; Jones, Bob (2020). “Artificial intelligence in media: Journalists’ perceptions and organizational talk”. Communication, technologies et développement, v. 8. https://doi.org/10.4000/ctd.3262
- Noain-Sánchez, Amaya (2022).
- Aissani, R., Abdallah, R., Taha, S., & Adwan, M., 2023. Artificial Intelligence Tools in Media and Journalism: Roles and Concerns. 2023 International Conference on Multimedia Computing, Networking and Applications (MCNA), pp. 19-26. https://doi.org/10.1109/MCNA59361.2023.10185738.
Shahata El Sayed is the founder and CEO of OSHAI, a technology and AI company that designed and implemented the Smart Journalist application. The interview was conducted on July 7, 2024 at the company’s headquarters. - Muhannad Adel, Software Developer, Yemen. The interview was conducted via Zoom on July 10, 2024.