إعلانات المقاطعة الاقتصادية للمنتجات الأجنبية وتأثيرها على المستهلک العربى- دراسة وصفية مقارنة على عينة من المستهلکين المصريين والسعوديين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس العلاقات العامة والاعلان بکليتى الاعلام .جامعة الازهر. والامام محمد بن سعود الاسلامية بالرياض

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على تأثير إعلانات المقاطعة الاقتصادية للمنتجات الأجنبية التى تثار بين الحين والآخر على المستهلک العربى وأوجه الاتفاق والاختلاف بين المستهلکين المصريين والسعوديين من خلال المقارنة بينهما.
مشکلة الدراسة:
ان احتمالية حدوث تأثيرات لإعلانات المقاطعة للمنتجات الأجنبية على المستهلک العربى أمر يستحق التحرى علميا من خلال قياس مدى تأييد المستهلک العربي لإعلانات المقاطعة والأسباب الدافعة لها ودرجة تأثيرها من خلال المقارنة بين المستهلکين المصريين والسعوديين .
نوع ومنهج الدراسة:
ينتمى هذا البحث الى البحوث الوصفية ، تم استخدام منهج المسح بالاعتماد على اسلوب المسح بالعينة .
مجتمع وعينة الدراسة:
تمثل مجتمع البحث فى المستهلکين العرب فى مصر والمملکة العربية السعودية، استخدم الباحث العينة الطبية العشوائية القائمة على معيار الجنس ( ذکر-أنثى) وعلى أساس ( الجنسية) بواقع 150 مفردة لکل من المستهلکين المصريين والسعوديين ووصل العدد الکلى للعينة 220 مفردة بواقع 110 مفردة لکل جنسية وزعت بالتساوي ذکورا وإناثا بمدينة القاهرة بمصر والرياض بالسعودية.
وجاءت أهم نتائج الدراسة على النحو التالى:
1- أيد المستهلکون العرب اعلانات المقاطعة الاقتصادية للمنتجات الأجنبية بنسبة 77.3% تفوق المستهلک المصرى بنسبة 41.0% مقابل 36.3% .
2- جاءت الاسباب التى دفعت المستهلکين العرب لتاييد اعلانات المقاطعة کالتالى أسباب دينية بنسبة 47.0% اسباب سياسية بنسبة 27.1% اسباب اقتصادية بنسبة 12.4% اسباب ثقافية بنسبة 7.6%.
3- أثرت اعلانات المقاطعة الأجنبية على درجة استخدام المنتج الأجنبى تاثيرا قويا بنسبة 25.3%، وأحيانا بنسبة 15.9%، ونادرا بنسبة 12.9%.
 
Research Name: Economic boycott of foreign products and their impact on the Arab consumer.
Researcher Name: Abd El Rady Mokhlaf  Hamdy - Public Relations Instructor and Media Advertising at Al-Azhar University. And Mohammed bin Saud Islamic University in Riyadh.
.
The study aimed to identifying the effect of the economic boycotts advertising for foreign products, which are raised from time to time on the Arab consumer and the terms of agreement and differences between Egyptian and Saudi consumers by comparing them.
The problem of the study: The possibility of the effects of boycotts of foreign products on the Arab consumer is worth investigating scientifically by measuring the extent of Arab consumer support for the boycott declarations and the reasons for driving and the degree of impact by comparing Egyptian and Saudi consumers.
Type and Methodology of the Study:
This research belongs to descriptive research. The survey methodology was used based on the sample survey method.
Society and Study Sample:
The research community in Arab consumers in Egypt and Saudi Arabia. The researcher used the random medical sample based on the criterion of gender (male-female) and on the basis of (citizenship) 150 members for both Egyptian and Saudi consumers. Distributed equally male and female in the city of Cairo in Egypt and Riyadh in Saudi Arabia.
The main results of the study are as follows:
1- Arab consumers supported the economic boycotts of foreign products by 77.3%, the Egyptian consumer surpassed 41.0% compared to 36.3%.
2- The reasons that prompted the Arab consumers to support the boycott declarations, such as religious reasons, were 47.0%, political reasons were 27.1%, economic reasons were 12.4%, cultural reasons were 7.6%.
3. The foreign boycotts affected the degree to which the foreign product had a strong effect of 25.3%, sometimes 15.9% and rarely 12.9%.
 

الكلمات الرئيسية